De Ford Ka+ en zijn nieuwe cross-overafgeleide Ka+ Active zet in op een dieselmotor. Voor zijn facelift biedt Ford het model namelijk de 1.5 TDCi van 95 pk en 215 Nm “voor wie veel lange afstanden aflegt”. De motor wordt gecombineerd met “Smart Regenerative Charging”, wat betekent dat de alternator vooral wordt aangesproken bij het vertragen of bij stilstand om de batterij op te laden. Voor stadsbewoners is de Ka+ er nog steeds met benzinedriecilinders. Het gaat om de nieuwe 1.2 Ti-VCT (Twin independent Variable Camshaft Timing) met uit de as geplaatste krukas en dubbele variabele sturing. Die ontwikkelt 70 of 85 pk en meer koppel (+ 10 procent). Alle motoren worden gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak met lage interne wrijving.
Uiterlijk nieuws
De Ka+ krijgt een nieuw radiatorrooster, meer gerekte koplampen en hertekende bumpers voor- en achteraan. De Ka+ Active geniet bovendien een met 23 millimeter verhoogde bodemvrijheid, beschermstrips op het koetswerk en dakrails. Aan boord heeft de Ka+ recht op een aanraakscherm van 6,5 duim voor het infotainmentsysteem Sync 3. Nieuwe comfortopties zijn een elektrisch verwarmde voorruit Quickclear, regen- en lichtsensoren en een handenvrijsleutel. Verder is op het koetswerk een knop toegevoegd om de kofferklep te openen na feedback van de klanten. Dankzij de 60/40-neerklapbare achterbank kan de bagageruimte worden vergroot. De kleine vijfdeurs komt in de loop van het jaar naar de showrooms voor iets meer dan 10.000 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!