De Sante Fe is 20 jaar op de markt en dat viert Hyundai met een nieuwe modelgeneratie - al gaat het eigenlijk op een stevige facelift. Het koetswerkontwerp springt meteen in het oog; vooral vooraan toont de flink uit de kluiten gewassen Koreaan designlef met zijn robuuste grille en T-vormige dagrijlichten. En zoals dat tegenwoordig bon ton is in het segment van de luxe-SUV's, worden de achterlichtblokken met elkaar verbonden door een lichtstrook.
Het interieur belooft meer ruimte, meer comfort en meer luxe. De nieuwe Hyundai Santa Fe hult zich in betere materialen en hanteert een nieuw dashboarddesign, met een zwevende middenconsole en een aanraakscherm van 10,25 inch. Volledig nieuw zijn het digitale instrumentenpaneel en de centrale knop van de zogeheten Terrain Mode, waarmee je de verschillende rijmodi selecteert.
HEV én PHEV
Hyundai toont de concurrentie al een tijdje de weg met zijn verschillende aandrijfvormen, want naast de klassieke verbrandingsmotoren op benzine en diesel biedt de Koreaanse constructeur ook BEV's (elektrisch), HEV's (hybride), PHEV's (plug-inhybride) en FCEV's (brandstofcel/waterstof) aan. Maar van een geëlektrificeerde Santa Fe was vooralsnog geen sprake. Tot nu, want de nieuwe generatie krijgt hybride en plug-inhybride motorvarianten.
Details ontbreken, maar dankzij de technisch nauw verwante Kia Sorento weten we wel wat we ongeveer mogen verwachten. Wellicht combineert de hybride Sante Fe een drukgevoede 1.6 T-GDi op benzine met een elektromotor van 60 pk, goed voor een systeemvermogen van 230 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 350 Nm. In de Sorento heeft de lithium-ionbatterij een capaciteit van 1,49 kWh. Naar de specificaties van de plug-inhybride variant blijft het evenwel gissen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!