Het gamma van de Jaguar XJ is toe aan een update. Zo krijgt het vlaggenschip uit Coventry een nieuw aanraakscherm van 10 duim, onder meer om het Touch Pro-infotainmentsysteem en 4G-wifi te kunnen aanbieden. Op het systeem kunnen tot 8 toestellen draadloos worden aangesloten. De bestuurder krijgt dan weer een digitaal display van 12,3 duim voor zijn neus. Verder kan de prestigeberline nu prat gaan op een semi-autonome parkeerfunctie, autonome noodremhulp, rijstrookassistentie, voetgangerdetectie en een systeem dat waakt over de alertheid van de bestuurder. Toch is het vooral de komst van de XJR575 die deze update typeert.
25 pk meer
De topuitvoering XJR gaat puurt dus voortaan 575 in plaats van 550 pk uit zijn herwerkte 5.0 V8 met drukvoeding. Met dit extra vermogen en een koppel van 700 Nm haalt hij nu de 100 km/u vanuit stilstand in 4,4 s. Die sprinttijd en een topsnelheid van 300 km/u maken van deze achterwielaandrijver de snelste Jaguar berline. Dit topmodel wordt door de Special Vehicles-afdeling in de fabriek langs Oxford Road gebouwd en is beschikbaar in twee exclusieve koetswerkkleuren: Velocity Blue en Satin Corris Grey. Bovendien krijgt de XJR575 een achterspoiler aangemeten, ventilatiemonden in de motorkap, 20-duim grote Farallon Gloss Black-velgen, rode remzadels, zijschorten en met Gloss Black afgewerkte luchthappers onderaan. Ook zijn voorbumper en zijn logo onderscheiden hem van de rest van de familie.
Motorenpalet
Verder omvat de catalogus uiteraard ook minder excentriek motoren. Denk maar aan de achterwielaangedreven 3.0 V6 diesel van 300 pk/700 Nm die voortaan minder CO2 uitstoot: 149 g/km. Voor de benzinerijders is er keuze uit de drukgevoede 3.0 V6 van 340 pk (achterwielaandrijving of vierwielaandrijving) en de drukgevoede 5.0 V8 van 470 of 510 pk (allebei achterwielaandrijving). Alle motoren worden aan een automaat gekoppeld en kunnen ook in een uitvoering met lange wielbasis worden besteld. In dat laatste geval wordt de XJ 5.255 mm lang in plaats van 5.130 mm.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!