Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Lamborghini Huracan Tecnica: tussen RWD en STO

Geschreven door Kevin Kersemans op 12-04-2022

Lamborghini heeft zonet nog maar eens een versie van zijn Huracan voorgesteld. De enkel op de achterwielen aangedreven Tecnica positioneert zich in het gamma tussen de RWD en de STO in, maar brengt ook enkele designevoluties mee.

Kort samengewat kan de Lamborghini Huracan Tecnica prat gaan op een verbeterde aerodynamica in vergelijking met de Huracan RWD Evo, terwijl hij de 640 pk en 565 Nm sterke versie van de atmosferische V10 overneemt van de circuitgerichte STO (+30 pk ten opzichte van de RWD Evo).

Met een leeggewicht van slechts 1.379 kilo kan deze nieuwe versie zo een verhouding gewicht-vermogen voorleggen van 2,15 kg/pk. Optrekken van 0 tot 100 km/u neemt dan ook slechts 3,2 seconden in beslag (tegenover 3,0 voor de STO), terwijl de topsnelheid 325 km/u bedraagt. Volgens Lamborghini-CEO Stephan Winkelmann biedt de Tecnica het beste van twee werelden en voelt hij zich zowel op zijn gemak op de openbare weg als op een circuit.

Designevoluties

Hoewel het niet meteen opvalt, brengt de Tecnica ook enkele designevoluties mee (hoofddesigner Mitja Borkert spreekt zelfs van de grootste designupdate ooit voor de in 2014 geïntroduceerde Huracan), die er voornamelijk op gericht zijn de neerwaartse druk te vergroten en de luchtweerstand te verkleinen. Denk maar aan de nieuwe voorbumper met geïntegreerd air curtain, een primeur voor de Huracan die in combinatie met de eveneens nieuwe frontsplitter rijwind rechtstreeks naar de wielen geleidt om de neerwaartse druk te vergroten en de koeling van de (koolstofceramische) remmen te verbeteren.

In profiel vertoont de Lamborghini Huracan Tecnica iets andere proporties, aangezien hij 6,1 centimeter langer is, maar de hoogte ongewijzigd bleef. Voor de zijkant werd ook inspiratie gezocht bij de extreme Essenza SCV12, terwijl de 20 duim grote velgen met Bridgestone Potenza Sport-banden geïnspireerd zijn op die van de conceptcar V12 Vision GT.

Geoptimaliseerde aerodynamica

Achteraan valt de hoog geplaatste, maar toch geïntegreerde – vaste – spoiler op, die de Tecnica volgens Lamborghini 35 procent meer neerwaartse druk garandeert dan de RWD Evo, maar toch de luchtweerstand met 20 procent zou verlagen. De spoiler zou ook de stabiliteit tijdens het remmen bevorderen, evenals de bochtsnelheden. Ook de geoptimaliseerde bodem van de Tecnica zou resulteren in een verbeterde aerodynamische efficiëntie.

De Tecnica kan als optie worden besteld met een veiligheidsharnas voor bestuurder en passagier, evenals met elementen in titanium om gewicht te besparen (zoals de wielbouten). Klanten kunnen hun Tecnica uiteraard tot in de puntjes personaliseren dankzij Lamborghini's Ad Personam-programma. Net als voor de STO is er voor de Tecnica een app waarmee je telemetriegegevens op circuit kunt bijhouden.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten