Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Mercedes EQS wordt minder EQ en meer S-Klasse

Geschreven door Frédéric Kevers op 10-04-2024

Mercedes frist zijn grootste elektrische limousine op: de Mercedes EQS ondergaat enkele kleine aanpassingen en krijgt naast nieuwe uitrusting vooral ook iets grotere batterijen.

Nog meer dan auto’s met een verbrandingsmotor evolueren EV’s bijna voortdurend – al is er dat vaak niet aan te zien, omdat het om software-updates of nieuwe batterijen gaat. Zo’n update is er nu ook voor de Mercedes EQS, bij zijn lancering in 2021 de eerste elektrische Mercedes die op een specifiek platform rustte. De Duitsers maakten van de gelegenheid gebruik om ook de personaliseringsmogelijkheden via het Manufaktur-programma uit te breiden.

2024 Mercedes-Benz EQS Facelift

Mercedes EQS 2024: wat verandert er?

  • Batterij en laden: de nettocapaciteit van het batterijpakket voor de EQS-modellen neemt toe van 108,4 naar 118 kWh. Snelladen op gelijkstroom kan net als vroeger tot 200 kW.
  • Rijbereik: een grotere batterij betekent logischerwijze ook extra rijbereik. Zo belooft Mercedes voor de EQS 450 4Matic nu een WLTP-actieradius van 799 kilometer, een slordige 85 kilometer meer dan vroeger. De achterwielaangedreven 450+ doet nog beter, met een rijbereik dat kan oplopen tot 822 kilometer. Weet trouwens dat ook in de 450 4Matic de voorste elektromotor enkel meehelpt als dat nodig is voor de prestaties of voor de veiligheid.
  • Sleepvermogen: de Mercedes EQS mag tot 1.700 kg trekken (en tot 750 kilogram ongeremd), evenveel als de EQS SUV.
  • Design: de update geeft de Mercedes EQS ook een licht aangepaste neus: voortaan lopen er verchroomde biesjes over het lakzwarte paneel dat als ‘radiatorrooster’ dienstdoet. De driepuntige ster verhuist dan weer naar een plaats boven op de neus, zoals dat vroeger gebruikelijk was, wat de auto een meer klassevolle uitstraling moet geven.
  • Rijhulpsystemen: Mercedes-Benz lanceert samen met de update voor de EQS de functie ‘Automatic Lance Change’ (ALC) in Europa. Daarmee kan de EQS automatisch van rijstrook wisselen op snelwegen met twee maal twee gescheiden rijstroken. De functie is werkzaam tussen 80 en 140 km/u en is bij alle EQS 2024-modellen geïntegreerd in de adaptieve snelheidsregelaar Distronic. Op die manier kan de auto zelfstandig tragere voertuigen inhalen, zonder interventie van de bestuurder.
  • Comfort: Mercedes verbeterde het comfort achterin, met meer regelmogelijkheden en extra accessoires in het Rear Comfort Package. Dat omvat uitgebreid verstelbare, verwambare en tot 38 graden kantelbare achterstoelen, voorzien van een uitklapbare voetensteun.
  • Meer uitrusting standaard: het grote MBUX Hyperscreen is voortaan altijd in de prijs inbegrepen, en ook voor een warmtepomp hoef je in de EQS niet langer bij te betalen.

2024 Mercedes-Benz EQS Facelift

Mercedes EQS 2024: prijs en lancering

De vernieuwde Mercedes EQS wordt in België officieel te koop vanaf 25 april 2024, prijzen worden pas op die datum bekendgemaakt. Mercedes laat wel al weten dat er een speciale reeks Manufaktur Selection komt, voorzien van een specifieke luxeaankleding met onder meer nappaleder, roos goud en edelhout en bijkomende hoofdkussentjes voor meer comfort. De eerste leveringen zijn gepland voor deze zomer.

2024 Mercedes-Benz EQS Facelift

 

 

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten