De roadster met de ster laat de K (van SLK) vallen en krijgt een C in de plaats, als verwijzing naar de C-klasse. Op die manier kan hij zich duidelijker positioneren binnen het Mercedes-gamma. De nieuwe naam komt er in maart 2016, net op de twintigste verjaardag van het model, en gaat gepaard met een facelift waarbij vooral de neus en de lichtblokken (dynamisch en met leds als optie) bijgewerkt worden. Zo hebben alle SLC’s recht op een “diamantvormig” radiatorrooster, maar belangrijker is dat je onder de motorkap van de coupé-cabrio nu kunt kiezen voor een nieuwe basismotor.
Een 1.6 voor de 180
De SLC 180 wordt namelijk aangedreven door een 1.6 van 156 pk die volgens de gemengde normcyclus 5,6 liter per 100 kilometer verbruikt (CO2-uitstoot van 129 g/km). Deze kleine motor zal zich positioneren onder de 200 met zijn 2.0 van 184 pk. De SLC 300 behoudt dezelfde viercilinder van 245 pk. De 350 met zijn zescilindermotor van 303 pk verdwijnt echter om het gemiddelde verbruik van het gamma te doen dalen. Binnen deze logica behoudt de SLC uiteraard ook een dieselversie, de 250 d van 204 pk met een normverbruik van 4,4 l/100 km (CO2-uitstoot van 114 g/km).
9G en AMG
AMG is uiteraard op de afspraak. Geen 55 AMG meer met een V8, maar wel de SLC 43 AMG, met een 3.0-V6 van 367 pk. Behalve de 180 en 200, die standaard uitgerust worden met een manuele zesversnellingsbak, krijgen alle varianten de automaat 9G-Tronic (met negen trappen dus) met vijf rijmodi: Comfort, Sport, Sport+, Eco en Individual. Deze overbrenging is echter ook als optie beschikbaar voor de twee instapversies.
Update
De SLC onderging enkele aanpassingen, maar profiteerde van de gelegenheid om mee op de trein van de technologie te springen. Zo kun je kiezen voor een ‘intelligente’ verlichting met leds. Het basisaanbod omvat ook een hele waaier aan sensoren en een camera voor de rijhulpsystemen, zoals een standaard noodremfunctie. Dankzij de multimediamodule Comand Online kan de roadster de snelheidsborden op de weg herkennen en verbinding maken met het internet, naast vele andere toepassingen.
Automatische bagageafdekking
Het harde klapdak kan opgeborgen of uitgevouwen worden tijdens het rijden, tot een snelheid van 40 km/h. Kleine troef: het beschermende deksel in de koffer – die een maximumvolume van 335 liter heeft – verplaatst zich automatisch. Je moet dit dus niet meer manueel doen wanneer je stilstaat. De SLC, die ook een nieuw stuur en een nieuw instrumentenbord heeft in vergelijking met de SLK, zal in januari onthuld worden in Detroit. In de lente zal hij vervolgens op de markt worden gebracht. De prijzen zijn nog niet bekend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!