Vier jaar na zijn debuut in 2020 krijgt de in Europa nog steeds erg populaire Peugeot 208 een facelift. Het betreft een klassieke opfriskuur die een esthetische update van zowel het koetswerk als het interieur combineert met een technologische upgrade van een heleboel comfort- en veiligheidsfeatures. Die vernieuwingsoperatie beperkt zich niet tot de 208 met verbrandingsmotoren, maar zet ook de elektrische Peugeot e-208 in het nieuw.
Facelift Peugeot 208: overzicht
- Koetswerk: herwerkte frontpartij, andere lichtblokken, nieuwe typografie, extra kleuren
- Interieur: opgefriste i-Cockpit, vernieuwd infotainmentsysteem met diplay van 10 inch, nieuwe bekleding voor de stoelen, extra techfeatures
- Motoren: introductie van mildhybride 1.2 Puretech-benzinemotor met 15% lager brandstofverbruik, geen dieselmotoren meer, twee elektrische versies van de e-208
- Lancering (België): de facelift van de Peugeot 208 en e-208 komt in november 2023 op de markt
- Prijzen: nog niet bekend, het aantal uitrustingsniveaus wordt wel beperkt tot Active, Allure en GT
Hoe herken je de facelift van de Peugeot 208?
De vernieuwde Peugeot 208 krijgt een herwerkte frontpartij met een alomvattend rooster en scherper gesneden lichtblokken. Ook de achterlichten krijgen een nieuw ontwerp met horizontale in de plaats van verticale ledstrips. Let ook op het nieuwerwetse Peugeot-leeuwenlogo en de nieuwe typografie in Basalt Grey, met belettering over de volledige breedte van de achterklep. De E-badge van de elektrische e-208 kleurt blauw en wit.
De facelift van de Peugeot 208 introduceert twee nieuwe koetswerkleuren: Selena Grey en Agueda Yellow (zoals op de foto's van de vernieuwde e-208). De GT-topversie herken je aan zijn glanzend zwarte wielkasten.
Wat verandert er aan de i-Cockpit van de Peugeot 208?
De digitale tellerpartij krijgt een nieuwe indeling die overzichtelijker zou moeten zijn, toch als je kan leven met de i-cockpit die je over het stuurwiel naar het instrumentarium doet kijken. Maar het is de centrale multimediamodule waarmee de vernieuwde Peugeot 208 het verschil probeert te maken. Niet alleen met zijn grotere display (nu standaard 10 inch), maar ook met zijn herwerkte besturingssysteem en extra mogelijkheden.
Welke motoren krijgt de vernieuwde Peugeot 208?
De dieselmotoren worden uit het gamma geschrapt, de facelift van de Peugeot 208 behoudt wel de 1.2 Puretech 75 en de 1.2 Puretech 100 die standaard geleverd worden met respectievelijk een manuele vijf- en zesversnellingsbak.
Het gamma van de Peugeot 208 verwelkomt mildhybride 48V-varianten van die 1.2 Puretech-benzinemotor, standaard gekoppeld aan de nieuwe e-DCS6-transmissie. Dat is een gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling waarin de elektromotor geïntegreerd wordt. Het brandstofverbruik zou 15% lager liggen en in de stad zou tot 50% van de ritten in elektrische modus gereden worden.
Wat zijn de specificaties en het rijbereik van de elektrische Peugeot e-208?
Aan de onderhuidse technologie van de elektrische Peugeot e-208 raakt deze facelift niet. De aandrijflijn blijft 115 kW/156 pk en 260 Nm sterk, de batterij behoudt zijn capaciteit van 51 kWh (48,1 kWh nuttig). En dat zou zich opnieuw moeten vertalen in een rijbereik van meer dan 400 kilometer.
De standaard AC-lader heeft een vermogen van 7,4 kW, maar als optie kan dat worden verhoogd tot 11 kW. Aan een DC-snellader kan de vernieuwde Peugeot e-208 laden tot 100 kW. In theorie is dat voldoende om de batterij in 25 minuten van 0% tot 80% op te laden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!