Porsche catalogeert de nieuwe Taycan als ‘PA’, wat in het Duits staat voor ‘Produkt Aufwertung’ en in het schoon Vlaams zoveel betekent als ‘opgewaardeerde versie’. Een snelle facelift is dit dus zeker niet, ook al begint het verhaal van de nieuwe Taycan daar wel mee.
LEES OOK Ontdek de specs en de prijs van de nieuwe, 100% elektrische Porsche Macan
Ook als Sport Turismo en Cross Turismo
Naast een nieuwe neus (inclusief gewijzigde motorkap en voorvleugels) en een herwerkte achtersteven (nu met oplichtende Porsche-belettering) staan er inderdaad nieuwe kleuren, velgen en zelfs exterieurpakketten in de catalogus. Naast de vierdeursversie kan je de nieuwe Porsche Taycan opnieuw bestellen als wat praktischere Sport Turismo of als iets avontuurlijkere Cross Turismo.
Vanbinnen de vernieuwde Porsche Taycan zijn vooral de displays uitgebreid met extra menu’s en applicaties. Zo mag de voorste passagier voortaan video’s streamen, terwijl de bestuurder de status van het nieuwe accupakket in detail kan monitoren.
Specs en rijbereik Porsche Taycan
De EV-ingenieurs hebben vrijwel elk onderdeel van de elektrische aandrijflijn van de nieuwe Porsche Taycan tegen het licht gehouden en geoptimaliseerd. De batterijcellen hebben een nieuwe samenstelling gekregen en het accupakket is vergroot tot 105 kWh. Samen met efficiëntere elektromotoren levert dat een 35 procent groter rijbereik op voor de vierdeurs-Tacyan met achterwielaandrijving, die voortaan 687 kilometer ver raakt volgens het WLTP-protocol.
Ook de vermogens nemen toe, wat vooral bij de Turbo S-variant opvalt. Die heeft nu 700 kW ter beschikking dankzij een lanceerhulp en een Push-to-Pass-boostfunctie van 10 seconden, samen goed voor 140 kW extra. In oud geld piekt het vermogen van de voorlopige topversie daarmee op 952 pk en 1.100 Nm, oftewel voldoende voor herhaaldelijke 0-tot-100-sprints in 2,4 seconden.
Laadsnelheid Porsche Taycan
Naast sneller accelereren kan de nieuwe Porsche Taycan ook sneller opladen. Het DC-laadvermogen stijgt van 290 kW naar 320 kW, waardoor het accupakket in 18 minuten van 10 tot 80 procent bijgeladen kan worden. Bovendien piekt de laadcurve vroeger en houdt ze ook langer aan, tenminste als het navigatiesysteem weet dat je gaat snelladen en de cellen daarop kan voorbereiden.
Een manuele preconditioning is nog altijd niet mogelijk, omdat Porsche die functie inefficiënt acht. Hetzelfde geldt trouwens voor de one pedal-bediening, die evenmin voorhanden is op de Taycan: een Porsche hoor je volgens Stuttgart eigenvoetig te vertragen, ook al remt deze EV eerst op zijn elektromotor(en) met een recuperatievermogen van 400 kW.
Luchtvering standaard
Tot slot levert Porsche de nieuwe Taycan altijd af met luchtvering. Wie nog meer controle wil, kan upgraden naar de actieve ophanging Porsche Active Ride. Die doet het met hydraulische motoren in plaats van antirolstangen, om het koetswerk enerzijds vlak en comfortabel te houden, maar anderzijds ook te laten deinen om meer grip te genereren bij sportief gebruik.
Over de waanzinnige rondetijd op de Nürburgring-Nordschleife (7.07,55) tot slot werd met geen woord gerept tijdens de preview, die wel een kort, maar duizelingwekkend meerijmoment omvatte. In de wandelgangen wordt overigens gefluisterd dat er een topversie bijkomt die Turbo GT kan gaan heten, met nóg meer vermogen en agressieve aero-elementen om de Taycan weer naar de top van het genre te katapulteren.
Highlights Porsche Taycan PA (2024)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!