UPDATE de Belgische prijzen
De geruchten gaan al een tijdje, maar nu is de nieuwe naam van de Audi e-Tron ook officieel. De facelift van de elektrische SUV zal als Audi Q8 e-Tron in de concessies staan. Die nieuwe nomenclatuur kadert in het plan om de 100% elektrische modellen van het Duitse merk een even typebenaming te geven. Opgepast: dat wil niet zeggen dat de bestaande Audi Q8 - die met verbrandingsmotoren - uit het gamma verdwijnt. Enkel dat een eventuele opvolger dan Q9 zou gaan heten. Of Q7 Sportback.
De Audi Q8 e-Tron is ook beschikbaar als Sportback en wordt nog steeds gebouwd bij Audi Brussels in Vorst, op een steenworp van de AutoGids-redactie. Je zal de elektrische SUV kunnen bestellen in de loop van november 2022, maar voor de eerste leveringen van de Audi Q8 e-Tron zal je moeten wachten tot het einde van februari 2023.
Product Improvement
De vernieuwde Audi e-Tron/nieuwe Audi Q8 e-Tron krijgt een herwerkte voorzijde met nieuw, voortaan tweedimensionaal Audi-logo en met een ledstrip die beide koplampen - optioneel met Digital Matrix Led-technologie - met elkaar verbindt. De typebenaming wordt voortaan met laser gegraveerd in de B-stijlen van de elektrische SUV. Aerodynamische aanpassingen zorgen ervoor dat de luchtweerstandscoëfficiënt daalt van 0,28 naar 0,27. Of zelfs van 0,26 naar 0,24 in het geval van de Audi Q8 Sportback e-Tron.
Aan de afmetingen van het koetswerk raakt deze Product Improvement niet. Ook als Audi Q8 e-Tron is het koetswerk 4.915 meter lang, 1.937 meter breed en 1.633 meter hoog. Met een hoogte van 1.619 is de wat slanker gelijnde Sportback iets lager dan de klassieke SUV. Het koffervolume bedraagt 528 liter voor de Q8 Sportback e-Tron en 569 liter voor de SUV. Dat is zonder de 62 liter aan extra stouwruimte in de frunk.
Specs en rijbereik
De vernieuwde Audi e-Tron/nieuwe Audi Q8 e-Tron komt in drie verschillende varianten, met een elektrische aandrijflijn die minstens twee motoren telt - alle versies van de elektrische SUV komen dus standaard met de Quattro-vierwielaandrijving.
De 250 kW sterke Audi Q8 e-Tron 50 houdt het bij een accupakket van 95 kWh (89 kWh netto), wat zich vertaalt in een rijbereik tussen de 491 (SUV) en de 505 kilometer (Sportback). De 300 kW krachtige Q8 e-Tron 55 en 370 kW machtige SQ8 e-Tron krijgen batterijen met een capaciteit van liefst 114 kWh (106 kwh netto) en geraken respectievelijk 582 en 494 kilometer ver op een lading. Of zelfs 600 en 513 als je voor de aerodynamisch efficiëntere Sportback opteert.
- Audi Q8 e-Tron 50: 340 pk en 664 Nm, 95 kwh en 491 km
- Audi Q8 e-Tron 55: 409 pk en 664 Nm, 114 kWh en 582 km
- Audi SQ8 e-Tron: 504 pk en 973 Nm, 114 kWh en 494 km
Sneller laden
De Audi Q8 e-Tron 50 kan snelladen aan 150 kW, de modelvarianten met grotere batterijen halen nu 170 kW. Dat wil zeggen dat het accupakket van 114 kWh aan 31 minuten genoeg heeft om bij te laden van 10 naar 80% van de totale capaciteit - toch in ideale omstandigheden. AC-laden kan aan 11 kW, al kan de Audi Q8 e-Tron optioneel ook 22 kW aan. De elektrische SUV komt standaard met de zogeheten Plug&Charge-functie, die het betalen van laadsessies automatiseert.
Extra sportiviteit
De asynchrone elektromotor op de achteras van de Audi Q8 e-Tron krijgt een ander ontwerp met 14 in de plaats van 12 spoelen, wat ervoor zorgt dat de motor een sterker magnetisch veld ontwikkelt voor zelfde elektriciteitsinput. Dat zorgt ervoor dat de elektrische SUV meer koppel ontwikkelt. Is die trekkracht niet vereist, dan is er minder energie nodig. En dat resulteert in een lager verbruik en dus ook in een grotere autonomie.
Ook de set-up met drie elektromotoren van de S-modellen werd verfijnd. Op de vooras ligt een elektromotor van 124 kW, achteraan liggen er twee van elk 98 kW die elk afzonderlijk een achterwiel aandrijven. Wat dus resulteert in een systeemvermogen van 370 kW.
De Audi Q8 e-Tron komt standaard met een actieve ophanging die adaptieve demping combineert met hydraulische vering, waardoor het koetswerk opgekrikt of verlaagd kan worden als de omstandigheden daarom zouden vragen. De luchtvering krijgt een nieuwe kalibratie die beter reageert op zijdelingse krachten, wat er samen met de nieuwe set-up van de elektronische rijhulpsystemen voor zorgt dat de elektrische SUV een strakker bochtengedrag zou vertonen. Die sportiviteit wordt verder geaccentueerd door de herziene besturing met directere overbrengingsverhoudingen.
Extra luxe
Net zoals alle topmodellen uit Ingolstadt maakt ook de vernieuwde Audi e-Tron/nieuwe Audi Q8 e-Tron gebruik van het centrale MMI-besturingssysteem dat twee displays (van 10,1 en 8,6 inch) van hoge resolutie combineert waarop en waarop zowat alle bedieningsfuncties gebundeld worden. Naast de bediening met de twee aanraakschermen kunnen veel functies worden geactiveerd via spraakcommando's. Ook present; de Audi Virtual Cockpit met full HD-resolutie en specifieke EV-functionaliteiten.
De prijzen in België
De Q8 e-Tron en Q8 Sportback e-Tron arriveren eind februari 2023 in België maar kunnen al worden besteld vanaf half november 2022. De basisprijs voor de Audi Q8 50 e-Tron bedraagt bij ons 76.500 euro. Voor de Q8 55 e-Tron is dat 88.300 en voor de Q8 e-Tron S 99.700 euro. De meerprijs voor de Sportback-variant bedraagt 2.000 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!