Heel wat constructeurs die vroeger een kleine stadsauto in hun aanbod hadden, hebben dat A-segment ondertussen verlaten wegens niet winstgevend genoeg. Maar niet Kia, dat zijn sympathieke Picanto, het neefje van de Hyundai i10, zelfs een flinke facelift geeft, die veel ingrijpender is dan de milde update van 2020. Toch zeker als je kiest voor de GT Line, die zelfs full led-koplampen krijgt – foto's van de basisversie heeft Kia nog niet vrijgegeven.
De vernieuwde Picanto volgt de Opposites United-designfilosofie van het Koreaanse merk, waarmee hij aansluit bij recentere modellen zoals pas voorgestelde EV9. De kenmerkende Tiger Nose-grille blijft wel behouden, maar de GT Line krijgt bovenaan een lichtstrip die de beide koplampen met elkaar verbindt. Ook tussen de achterlichten zien we een verbindingsstrook verschijnen. Verder zijn zowel de voor- als de achterbumpers nieuw, maar ook de motorkap, voorste spatborden en achterklep. Binnenin krijgt de vernieuwde Picanto digitale instrumenten.
Enkel nog atmosferisch
Het motorgamma wordt wel beperkt, want de drukgevoede 1.0 T-GDI die van de Kia Picanto een wel erg prettig stadsautootje maakt, wordt geschrapt. Alleen de atmosferische driecilinder 1.0 MPI en de eveneens turboloze viercilinder 1.2 MPI met respectievelijk 67 en 84 pk blijven dus over, allebei naar wens gekoppeld aan een manuele versnellingsbak of een gerobotiseerd exemplaar (met enkele koppeling!), telkens met vijf verhoudingen. Ook voor de rest wordt in het aanbod gesnoeid, want er blijven nog slechts twee uitrustingsniveaus over: de basisversie en de GT Line. De gefacelifte Kia Picanto komt half 2024 op de Belgische markt, dus op prijzen is het nog even wachten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!