De Peugeot 2008 werd geïntroduceerd in 2019, dus is het geen verrassing dat hij anno 2023 recht heeft op een tussentijdse facelift. Die omvat de gebruikelijke ingrediënten. Zo zien we een hertekende snuit, met dagrijlichten die voortaan bestaan uit twee maal drie 'klauwen', naar analogie van de gefacelifte 508 die recent werd aangekondigd. In de topversie GT worden die klauwen ook doorgetrokken in de koplampen. In het midden van het radiatorrooster, dat eveneens verschilt afhankelijk van het uitrustingsniveau, is uiteraard het nieuwste Peugeot-logo te vinden, dat in 2021 voor het eerst verscheen op de huidige 308.
Ook de achterste lichtblokken werden uiteraard hertekend. De signatuur bestaat hier voortaan uit twee dubbele rijen van horizontaal in plaats van schuin geplaatste klauwen, om de achterpartij visueel breder te doen lijken. Opvallend is dat het nieuwe Peugeot-logo achteraan nergens te bespeuren valt. Wel wordt net als voordien de merknaam voluit geschreven op de zwarte strook die de achterlichten met elkaar verbindt. Ten slotte wordt zoals gewoonlijk het palet aan beschikbare koetswerkkleuren uitgebreid en worden nieuwe designs geïntroduceerd voor de velgen (16 tot 18 duim).
i-Cockpit behouden
Binnenin blijft de i-Cockpit met het kleine stuurtje behouden. De basisversie Active heeft nog steeds analoge instrumenten, maar de Allure en de GT pakken uit met een vernieuwd digitaal instrumentenpaneel van 10 duim (met 3D-weergave in de GT). Uiteraard is het stuurwieltje ook bedacht met het nieuwe logo. De versies met manuele versnellingsbak krijgen een nieuwe pookknop die ergonomischer belooft te zijn.
Verder pakt de opgefriste 2008 uit met de nieuwste versie van het Peugeots i-Connect, waarvan het centrale scherm nu altijd 10 duim groot is (voordien slechts 7 duim in de basisversies). Het infotainmentsysteem kan over-the-air worden bijgewerkt. Ten slotte krijgen sommige versies extra USB-aansluitingen en wordt de optionele inductielader voor compatibele smarthones krachtiger, terwijl de parkeercamera's nu high definition zijn en als optie ook 360-gradenweergave beschikbaar is.
Benzine of diesel
Het motorgamma verandert voorlopig niet. De 2008 blijft beschikbaar met verbrandingsmotoren enerzijds of als volledig elektrische E-2008 anderzijds. In het eerste geval is de kleine SUV nog altijd beschikbaar met de driecilinder 1.2 PureTech met ofwel 100 ofwel 130 pk (die laatste als optie met een achttrapsautomaat), evenals met de dieselmotor 1.5 BleuHDi met eveneens 130 pk (en een achttrapsautomaat).
In 2024 zal het aanbod wel worden uitgebreid met een mildhybrideversie, die een benzinemotor van 136 combineert met een gerobotiseerde zesversnellingsbak met dubbele koppeling en een 48-voltsysteem – allicht gaat het dan om het aandrijfgeheel dat we al kennen van Stellantis-stalgenoten Alfa Romeo Tonale en Fiat Tipo.
Groter rijbereik E-2008
De volledig elektrische E-2008 krijgt weinig verrassend de krachtigere elektromotor en de grotere batterij van onder andere de Peugeot E-308 of de DS 3 E-Tense. Het vermogen gaat dus van 136 naar 156 pk, terwijl de capaciteit van de batterij toeneemt van 50 naar 54 kWh. Het rijbereik stijgt daardoor van 345 naar 406 km (WLTP). De driefasige boordlader van 11 kW blijft wel een optie.
De eerste leveringen van de vernieuwde Peugeot 2008 en Peugeot E-2008 zijn voorzien voor deze zomer, maar de Belgische prijzen zijn nog niet bekend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!