De Portofino krijgt het achtervoegsel M, een afkorting voor het Italiaanse Modificata. Het gaat dan ook op een grondige update van een model dat teruggaat tot de California uit 2009. De vernieuwingen die Ferrari op de nieuwe Roma introduceert, vinden ook hun weg naar de coupé-cabriolet. Dan hebben we het in de eerste plaats over de V8-biturbo, waarvan het vermogen klimt van 600 naar 620 pk. Het maximale koppel van het 3,9 liter-blok bedraagt nu 760 Nm. Die power wordt op de achterwielen gezet via een nieuwe DCT-versnellingsbak met acht verhoudingen en een dubbele koppeling.
De combinatie van een krachtigere motor en de sneller schakelende transmissie bezorgt de Ferrari Portofino M betere prestaties. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 3,5 seconden, die van 0 naar 200 km/u lukt voortaan in 9,8 tellen. Met gesloten dakconstructie bedraagt de topsnelheid meer dan 320 km/u.
Manettino
De Portofino M is niet alleen sneller rechtdoor, ook de bochtensnelheden gaan omhoog. Die dynamische scherpte dankt deze Ferrari aan het strakkere onderstel en de opgewaardeerde elektronica. Dat zie je aan de nieuw ontworpen Manettino-schakelaar op het stuur: de telt nu vijf in de plaats van vier rijmodi, want de coupé-cabriolet heeft nu ook toegang tot een Race-stand.
De aanpassingen aan het koetswerk blijven beperkt. De harde wegklapconstructie blijft behouden, eigenlijk beperkt Ferrari zich tot een nieuwe voorzijde. Die oogt een stuk agressiever dan bij het uitgaande model en dient naast de esthetiek vooral de aerodynamica. De Portofino M krijgt een wat slankere achterpartij dankzij een nieuw design voor de diffusor. Ook door het interieur waait een frisse wind, maar de nieuwe multimediamodule en het digitale instrumentenpaneel die Ferrari introduceerde op de Roma krijgt de Portofino M niet. Een nieuw design van de stoelen zorgt intussen voor wat extra beenruimte op de achterbank. Het koffervolume bedraagt 292 liter.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!