Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Grondige opfrisbeurt voor Porsche Cayenne

Geschreven door Hans Dierckx op 18-04-2023

In afwachting van een volledig elektrische generatie krijgt de huidige Porsche Cayenne een grondige opfrisbeurt. Wat verandert deze facelift aan de Duitse SUV?

Vanaf 2025 biedt Porsche twee verschillende Cayennes aan die technisch niets met elkaar te maken hebben. Een volledig elektrische en de huidige generatie, die nog enkele jaren in het aanbod blijft. Die laatste heeft dus nog wel wat jaren dienst voor de boeg, dus knapte Porsche zijn grote SUV, inclusief de zogenaamde Coupé-versie, nog eens grondig op. Wat heeft de facelift zoal om het lijf?

Facelift met grotere wielen

Geen nieuwe carrosserie voor de Porsche Cayenne, al gaat de Duitse constructeur wel net iets verder dan het klassieke faceliftwerk. Ze hertekenden bijvoorbeeld ook de voorste spatborden, terwijl ook de kofferklep, motorkap en bumper in nieuwe mallen gestampt worden.

De doorlopende lichtblokken achteraan zijn nog wat extra gesculpteerd, terwijl de nummerplaat naar beneden verhuisde. Vooraan de Porsche Cayenne zien we de inmiddels gekende lichtsignatuur met vier streepjes. Het gaat om standaard gemonteerde matrixlampen met elk 32.000 pixels.

De kleinste wielmaat is uit het aanbod gevlogen, voortaan draagt elke Porsche Cayenne schoeisel van minstens 20 duim. Sinds de lancering van de derde generatie gaat het overigens om sloffen die achteraan breder zijn dan vooraan. De actieve dempers zijn vernieuwd en zouden een betere koetswerkcontrole moeten garanderen. Dito voor de optionele luchtvering, die nu een grotere spreidstand heeft tussen de verschillende standen. 

2023 Porsche Cayenne facelift

Kleiner PHEV-aanbod

Zowat de helft van de in ons land gekochte exemplaren van de Porsche Cayenne draagt gifgroene remzadels, de kenkleur van de PHEV-versies - voortaan moet je overigens bijbetalen voor die tint. Na de facelift blijft nog maar één stekkerversie over, want de Turbo S E-Hybrid verdwijnt uit het aanbod.

De Porsche Cayenne E-Hybrid met V6 krijgt wel een krachtigere elektromotor en grotere batterij (25,9 kWh) onder de koffervloer, goed voor een(theoretische) elektrische autonomie tot 83 kilometer. De interne lader van 11 kW laadt de batterij in tweeënhalf uur op. Het systeemvermogen zit nu aan 470 pk.

Er bestaat ook een hybride Cayenne met viercilinder, maar die verkoopt Porsche enkel in China.

2023 Porsche Cayenne facelift

Geen Turbo noch GTS meer?

De goedkoopste Porsche Cayenne is die met 3 liter-V6 van 353 pk, wat iets meer is dan voorheen. De S-versie krijgt twee extra cilinders, oftewel een V8 van 474 pk. Gezien die wat kilo’s aankwam, krijgt die grotere remmen. Later volgt nog een potigere variant, de Turbo GT, die liefst 659 pk uit de krukas van zijn V8-biturbo schudt.

De bescheidener Turbo van 550 pk verdwijnt uit het aanbod, en van een wat kwiekere GTS-versie is ook geen sprake meer. Al zou het niet ongebruikelijk zijn voor Porsche om in een latere fase alsnog nieuwe varianten te verzinnen.

2023 Porsche Cayenne facelift

Digitaal dashboard, 911-stuur en extra scherm

Zeer Amerikaans is de nieuwe positie van de pook: niet langer op de middentunnel maar rechtsachter het stuur, zoals in pakweg een Chevrolet Suburban. Het creëert ruimte voor een extra opbergvak, een gekoeld kastje waarin je je telefoon draadloos kan opladen. De facelift van de Porsche Cayenne krijgt ook een nieuw stuur, dat we al kennen uit de 911.

Geheel naar de meug van de Chinese consument is dan weer het extra beeldscherm van 10,9 duim aan passagierszijde, te krijgen als optie. De bijrijder kan daarop plaatjes draaien of video’s afspelen, en zoals de wet het voorschrijft is het scherm zodanig gelamineerd dat de kijkhoek te scherp is voor de chauffeur om mee te gluren. Ook de rest van de schermen, achter het stuur en centraal, zijn nieuw voor de Porsche Cayenne. 

2023 Porsche Cayenne facelift

Belgische lancering en prijzen

De prijs van de Porsche Cayenne is gepeperd als altijd, enkel de basisversie blijft onder de 100.000 euro. We kennen nog geen exacte prijzen voor België, maar weten wel al dat de facelift zo’n 2.000 euro duurder gaat zijn dan de vorige versie. Daar staat wat extra uitrusting tegenover, waaronder stoelverwarming en de matrixlampen. De Coupé-versie is telkens zo’n 4.000 euro duurder.

De Porsche Cayenne, die in Slovakije gebouwd wordt, is in ons land een van de minst gekochte modellen van Porsche. Wereldwijd is het dan weer wel de populairste van de familie, goed voor een derde van de jaarlijkse afzet.

2023 Porsche Cayenne facelift

Wachten op de elektrische Porsche Cayenne

Porsche maakt vaart met het elektrificeren van zijn SUV-vloot. In 2024 komt de nieuwe en elektrische Macan, een jaar later volgt de nieuwe en even elektrische Cayenne. Beide SUV's staan op het nieuwe PPE-platform. Intussen maakt de Duitse sportwagenbouwer werk van een SUV-model met zeven zitplaatsen dat zich nog hoger dan de Porsche Cayenne positioneert.

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten