Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Porsche Macan krijgt opfrisbeurt voor 2021

Geschreven door Olivier Duquesne op 20-07-2021

Porsche's instap-SUV heeft - na de facelift van 2018 - opnieuw een restyling gekregen. Opvallendste wijzigingen: de aanraakgevoelige knoppen en toetsen, een boost in de vermogens en enkel nog keuze uit benzinemotoren.

Deze keer herken je de herwerkte Macan aan zijn nieuw ontworpen neus, de andere achterdiffuser en de LED-koplampen met Porsche Dynamic Light System (PDLS) waar de SUV standaard mee schijnt. Onder de motorkap opent de nieuwste 2 liter van de VW Group het bal. Met zijn 265 pk zet die de Macan voortaan in 6,2 seconden af aan 100 km/u. Toppen doet die vierpiptter bij 232 km/u.

De 2,9-liter twin-turbo-V6 blijft behouden en kan nu besteld worden in twee smaken. Als Macan S is de V6 goed voor 380 pk, een toename van 26 pk. Daarmee bedraagt de 0 tot 100 km/u tijd iets meer dan 4,6 seconden en de topsnelheid 259 km/u.

De topper van het gamma, en tevens de tweede Macan met die 2,9 liter, is de GTS. Die kreeg een boost van 60 pk tot 440 pk, waardoor die exact even sterk is als de Macan Turbo. Een versie die met deze facelift evenwel uit de cataloog verdwijnt. Of dus van naam verandert, het is maar hoe je het wil zien.

Met het Sport Chrono-pakket spurt de GTS van 0 naar 100 km/u in 4,3 seconden, waarna hij doorstoomt tot 272 km/u. Alle motoren worden gecombineerd met Porsche's zeventraps dual-clutch transmissie (PDK) en Porsche Traction Management (PTM) vierwielaandrijvingssysteem.

Touchscreen console

Kwestie van de gewonnen dynamiek ook iets makkelijker weggezet te krijgen, voegt Porsche standaard het sportluchtveringssysteem toe aan de uitrusting van de Macan GTS. Die legt de bodem 10 mm lager, waardoor de vooras 10 procent stijver en de achteras 15 procent steviger wordt.

De Macan S houdt het standaard bij de adaptieve PASM-ophanging. Dat betekent dat enkel de instap-Macan moet bijpassen voor een opwaardering van zijn ophanging. Tot slot is er nog een speciale vermelding voor het GT Sport-stuur dat niet alleen qua look, maar ook qua feel beter moet aansluiten bij wat die hoepel presteert in de 911.

Aan boord is de middenconsole opnieuw ontworpen. De knoppen werden daar vervangen door een brede plastic plaat met haptische feedback. Vreemd genoeg werd aan de versnellingspook dan weer niet geraakt: in tegenstelling tot, opnieuw, de 911 blijft dat dus een volwaardige schakelstok (en geen duimgrote kantelschakelaar). Waarmee de geest van de schakelaar perfect aansluit bij de analoge klok bovenop het dashboard die voortaan tot de standaarduitrusting behoort.

De herziene Macan staat ondertussen al bij de Porsche-dealers. De prijzen beginnen bij 65.515,45 euro voor de Macan en lopen op tot 91.167,45 euro voor de Macan GTS. Uiteraard in beide gevallen zonder opties.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten