Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Porsche Panamera: facelift met nieuw motorengamma

Geschreven door Yeelen Möller op 26-08-2020

De Porsche Panamera heeft een facelift gekregen die vooral onderhuids zijn sporen heeft nagelaten. De snelste versie is niet langer hybride, maar verder wint bijna elke versie aan vermogen.

We wisten al dat de nieuwe Panamera Turbo S 13 seconden sneller is op de Nürburgring Nordschleife dan zijn voorganger, maar de visuele veranderingen zaten nog verborgen onder een laag camouflage. Vandaag blijkt dat er niet zo veel moest verstopt worden, want verder dan een nu standaard aanwezig Sport Design-front en iets hertekende achterlichten gaat de visuele impact niet. Die Turbo S heeft daarnaast grotere koelsleuven, terwijl er nu drie nieuwe velgdesigns zijn te kiezen.

Geen Turbo S E-Hybrid meer

Deze nieuwe Turbo S is trouwens geen hybride meer, de 4-liter V8 met twee turbo's moet het nu alleen zien te rooien. Daarmee verliest hij 50 pk, maar er blijft nog steeds 630 pk over en dankzij het lagere gewicht weet hij wel in 3,1 seconden naar de 100 te snellen en een topsnelheid te halen van 315 km/u. Dankzij een opnieuw afgesteld onderstel, de sturing van de elektrische rolstabilisatie en een nieuwe generatie banden weet de Turbo S dus die rondetijd van hierboven de halen op de Nordschleife.

En voor de zakelijke rijders met een snelheidsverslaving: geen paniek. De Porsche Panamera 4S E-Hybrid levert voortaan 560 pk dankzij zijn combinatie van een drukgevoede 2.9 V6 van 440 pk en een 136 pk sterke elektromotor. Je doet het standaardsprintje dus nog steeds in amper 3,7 seconden, met een topsnelheid van nét geen 300 km/u (298 km/u). Doe je het rustiger aan, dan zorgt de grotere batterij van voortaan 17,9 kWh voor een elektrisch WLTP-bereik van 54 km... in de stad. Hoeveel dat gemiddeld bedraagt, vertelt Porsche nog even niet.

De prijzen

Samengevat bestaat het gamma van de nieuwe Panamera (als berline, Sport Turismo en in sommige gevallen als Executive) bij lancering uit de volgende modellen, die per direct te bestellen zijn en vanaf oktober bij de dealer staan:

  • Panamera (2.9 V6, 330 pk/450 Nm, RWD): 96.543,48 euro
  • Panamera 4 (2.9 V6, 330 pk/450 Nm, 4WD): 100.657,48 euro
  • Panamera 4S E-Hybrid (2.9 V6 PHEV, 560 pk/750 Nm, 4WD): 133.569,48 euro
  • Panamera GTS (4.0 V8, 480 pk/620 Nm, 4WD): 144.096,48 euro
  • Panamera Turbo S (4.0 V8, 630 pk/820 Nm, 4WD): 188.745,48 euro
Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten