Update 03/05/2024: Belgische prijzen Renault Captur
- Renault Captur TCe 90 / EVOLUTION: 20.250 euro
- Renault Captur TCe 90 / TECHNO: 23.000 euro
- Renault Captur Mild Hybrid 160 EDC / TECHNO: 26.200 euro
- Renault Captur Mild Hybrid 160 EDC / ESPRIT ALPINE: 29.000 euro
- Renault Captur E-TECH Full Hybrid 145 / TECHNO: 28.500 euro
- Renault Captur E-TECH Full Hybrid 145 / ESPRIT ALPINE: 31.000 euro
De Renault Captur is al sinds de eerste generatie in 2013 het levenslicht zag, een van de bestsellers in het B-SUV-segment. Zijn opvolger, uit 2019, gaat in 2024 onder het mes, voor een stevige facelift. Die moet de Captur stilistisch en technologisch doen aansluiten bij de jongste Renaults, zoals de Austral, de Espace of de Megane en Scenic E-Tech Electric, en natuurlijk bij de in 2023 gerestylede Renault Clio.
De Fransen grijpen de gelegenheid aan om het Captur-gamma om te gooien en een nieuwe Esprit Alpine-variant aan de line-up toe te voegen. Renault benadrukt dat het vanweg milieuredenen voortaan minder chroom gebruikt
Nieuwe look, dezelfde afmetingen
Uiterlijk verandert de Renault Captur 2024 van look, waarbij hij zich de nieuwe Renault-neus aanmat, herkenbaar aan het horizontale ‘radiatorrooster’ tussen twee lichtblokken die duidelijk smaller werden. Daaronder zit een gebogen bumper met een centrale luchtinlaat in trapeziumvorm en twee boomeringvormige inlaten op de hoeken, waarin de leddagrijlichten en mistlichten geïntegreerd zijn.
In zijaanzicht is het verschil amper zichtbaar, tenzij door de nieuwe velgen. Achteraan behoudt de Captur zijn C-vormige lichtblokken, maar die hebben nu wel een sterker 3D-effect. Op de achterklep prijkt nu het hertekende Renault-logo, plus de naam Captur in een nieuw lettertype. Voor de afmetingen heeft de facelift niet veel gevolgen: wielbasis (2.639 millimeter) en breedte (1.797 millimeter) bleven ongewijzigd, maar de nieuwe bumpers maken de Captur 12 millimeter langer, terwijl de hoogte amper 1 millimeter wijzigde.
Techno by Jean-Michel Jarre
De afmetingen van het interieur blijven dezelfde, net als het laadvolume. Dat laatste kun je nog altijd moduleren met behulp van de over 16 centimeter verschuifbare achterbank. De koffer is ook nog altijd 96 liter kleiner in de Hybrid-versie, met zijn batterijpakket onder de vloer. Het grootste nieuws zit hem in de schermen voorin: het instrumentenpaneel is nu tot 10,25 duim groot (afhankelijk van de gekozen uitvoering), het centrale scherm groeit van 9,3 naar 10,4 duim. Het OpenR Link-multimediasysteem draait in de topversies op Android Automotive 12. Uiteraard is het ook compatibel met Apple CarPlay en Android Auto (met of zonder kabel).
Renault profiteerde van de facelift ook om de interieurbekleding aan te passen en duurzamer te maken. Naast minder chroom schrapte het merk ook leer uit het Captur-interieur, om het te vervangen door een kunstmatige variant – Renault heeft zich voorgenomen tegen 2025 geen enkel materiaal van dierlijke origine meer te gebruiken in zijn auto’s. Nieuw in het Captur-gamma is de Esprit Alpine-topuitvoering. In de Hybrid krijgt die laatste een eigen ‘elektrisch’ geluid, gecomponeerd door Jean-Michel Jarre – de ‘grootvader van de techno’ tekende trouwens ook voor twee opstartgeluidjes.
Hybride: MHEV of HEV
Renault biedt drie motoren aan in de neus van de hertekende Captur, al is nog niet helemaal zeker of die ook alle drie in België te koop zullen worden aangeboden:
- 1.0 TCe 90 pk/160 Nm – manuele zesbak
- 1.3 TCe 160 pk/270 Nm MHEV 48V – gerobotiseerde EDC-bak met dubbele koppeling
- 1.6 E-Tech Full Hybrid 145 pk/205 Nm – gerobotiseerde bak met klauwkoppeling
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!