Bij Renault zijn ze volop bezig met de ontwikkeling van de elektrische R5, maar dat wil niet zeggen dat de Clio vergeten wordt. De vijfde generatie van de populaire stadswagen wordt immers naar de plastisch chirurg gestuurd voor een ingrijpende facelift.
De voorzijde van de vernieuwde Renault Clio krijgt een heel ander ontwerp, met het nieuwe Nouvel’R-logo en talloze designknipogen naar frontpartij van de elektrische Renault Mégane E-Tech. En naar het strakke smoeltje van de Renault Scénic Concept.
Aan de afmetingen wordt niet geraakt: de Renault Clio blijft 4.053 millimeter lang, 1.788 millimeter breed en 1.439 millimeter hoog. Het kofferinhoud bedraagt 391 liter - tenzij je voor de E-Tech Hybrid opteert, want diens batterij doet het laadvolume krimpen tot 301 liter.
Nouvelle Vague
Let op ook op de nieuwe lichtsignatuur die Renault koppelt aan de Nouvelle Vague, zoals de Franse constructeur de nieuwe huisstijl noemt. Het gaat om verticale led-dagrijlichten in de vorm van een halve ruit. De achterzijde van de vernieuwde Renault Clio werd niet vergeten, met een agressiever gesneden bumper en een nieuw ontwerp voor de lichtblokken.
De vernieuwde Renault Clio kan je bestellen vanaf 1 juni 2023 en wordt leverbaar in zeven verschillende koetswerktinten. Je hebt de keuze tussen IJswit, Sterzwart, Schistegrijs, Ironblauw, Vlamrood, Valencia orange en Rafalegrijs, een drielage lak met parelmoereffet.
Duurzaam, maar comfortabel
Ook door het interieur van de vernieuwde Renault Clio waait een frisse wind. De Franse constructeur gebruikte de facelift vooral om het afwerkingsniveau op te krikken, de materiaalkeuze te verbeteren en de technologische mogelijkheden uit te breiden. Natuurlijk wordt er ingezet op duurzame materialen, die grotendeels vervaardigd zijn uit biologisch geproduceerde modal-vezels op basis van houtcellulose.
De vernieuwde Renault Clio krijgt een gemoderniseerde tellerpartij en een opgewaardeerde multimediamodule. De grootte van de displays hangt af van het gekozen uitrustingsniveau, de duurdere versies komen met het geconnecteerde Renault Easy Link-infotainment - verkrijgbaar in twee versies: met een scherm van 7 of 9,3 inch. Uiteraard werden ook de zogenaamde ADAS-veiligheidsfeatures up-to-date gebracht.
Geen diesels meer
Geen diesels meer, het motorische aanbod van de vernieuwde Renault Clio wordt immers beperkt tot drie benzinemotoren. De SCe 65 vertrouwt op een atmosferische 1 liter-driecilinder die 65 pk en 95 Nm verzamelt. Wie wat meer pit verlangt, moet de aan een manuele zesbak gehangen TCe 90 hebben. Dan duwt drukvoeding het vermogen van de Renault Clio naar 91 pk en het maximumkoppel naar 160 Nm.
De krachtigste Renault Clio is de E-Tech Hybrid 145, die aangedreven wordt door een atmosferische 1,6 liter-viercilinder die gekoppeld wordt aan twee elektromotoren en aan een batterij van 1,2 kWh. Het hybride aandrijfgeheel schakelt via een ingenieuze multimodeversnellingsbak met klauwkoppelingen. Het systeemvermogen bedraagt 145 pk, de CO2-uitstoot blijft onder de 100 gram per kilometer.
Geen Clio RS, wel Esprit Alpine
Jammer genoeg doet ook deze facelift het zonder pittige RS-versie. Wie op zoek is naar wat sportiviteit, moet tevreden zijn met het nieuwe uitrustingsniveau Esprit Alpine dat we eerder leerden kennen op de Austral en de Espace. Verwacht geen opgevoerde motor of aangescherpt chassis, het blijft immers bij esthetische sportiviteit.
De nieuwe Renault Clio Esprit Alpine herken je aan het kleurverloop van zijn radiatorrooster (van donker in het midden tot glanzend chroom aan de buitenkant), aan die zwarte lijn in zijn koplampen en aan zijn Renault-logo in geborsteld aluminium en zijn glanzend zwarte Clio-naamplaatje.
Zowel de spoiler onder de voorbumper als de zijschorten en de achterdiffusor zijn uitgevoerd in het Schistegrijs Satijn. Ook het interieur van de Esprit Alpine krijgt een specifieke aankleding, met een sportstuur, beter steunende zetels en blauwe stiksels.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!