Op de Skoda-stand in Genève (9-19 maart) zul je onder de motorkap van de Fabia moeten gaan kijken om het nieuws te vinden. De turboviercilinder 1.2 TSI met 90 of 110 pk is namelijk verdwenen. Hij is vervangen door de turbodriecilinder 1.0 TSI van de VW-groep. Die ontwikkelt ofwel 95 pk en 120 Nm, ofwel 110 pk en 200 Nm (+ 25 Nm). Daarmee kunnen de veelzijdige stadsauto en zijn breakversie rekenen op een 6 procent lichtere motor die een injectiedruk haalt van 250 bar. Die maakt het model tegelijk performanter en zuiniger.
In cijfers
De 1.0 TSI 95 laat de Fabia 185 km/h halen (+ 3 km/h) en van 0 naar 100 km/h snellen in 10,6 seconden, wat een verbetering is van 0,3 seconden. Het normverbruik ligt op 4,3 l/100 km (- 0,3 l/100 km) en de CO2-uitstoot daalt met 6 g/km tot 99 g/km. De 110 pk-versie sprint volgens de Tsjechen van 0 naar 100 km/h in 9,5 seconden en haalt een topsnelheid van 196 km/h. Het normverbruik is berekend op 4,4 l/100 km (- 0,3 liter) en de uitstoot op 101 g/km. Deze motorversie kan worden gecombineerd met een DSG-zevenversnellingsbak. In dat geval stijgt het verbruik tot 4,5 l/100 km (104 g/km).
Geconnecteerd
Skoda maakt van de gelegenheid gebruik om in de Fabia een geconnecteerde dienst te introduceren. Naast bijstand in geval van nood, wat binnenkort verplicht is in Europa, biedt de constructeur nog diverse andere diensten aan zoals verkeersinformatie en communicatie op afstand tussen de dealer en de technische en mechanische elementen van de auto. Je kan ook informatie op je smartphone binnentrekken, zoals het feit of de deuren vergrendeld zijn of niet, of het brandstofpeil in de tank. De Fabia is daarnaast compatibel met smartphones en bepaalde apps.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!