Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Opgefrist staat netjes: hier zijn de nieuwe Skoda Octavia en Octavia Combi (2024)

Geschreven door Klaas Janssens op 14-02-2024

Het koetswerk krijgt nieuwe lichtblokken en hertekende bumpers, maar binnenin de vernieuwde Skoda Octavia en Octavia Combi gaat de facelift een stuk verder.

In het spoor van de vernieuwde Volkswagen Golf volgt de facelift van de technisch nauw verwante Skoda Octavia. Die herken je het snelst aan zijn nieuwe koplampen, die voortaan een geheel vormen met het aangescherpte radiatorrooster. Optioneel kijkt de nieuwe Octavia door matrixledlichten van de tweede generatie. Ook de bumpers en de achterlichten krijgen een strakker ontwerp, terwijl de gebruikte 2D-badges de hedendaagse corporate identity van Skoda uitdragen.

2024 Skoda Octavia

De Skoda Octavia blijft een vijfdeurs en wordt ook aangeboden als Combi gedoopte breakversie. Die beschikt over een koffervolume van 640 liter, met neergeplooide achterbank groeit het laadruimte naar 1.700 liter. Om het bagagecompartiment beter te benutten, kan je de Octavia Combi optioneel uitrusten met een oprolbaar afdekscherm. Ook nieuw is het opbergvak aan de achterbank voor pakweg een flesje water of een smartphone.

ChatGTP

Binnenin de nieuwe Skoda Octavia goochelt de Tsjechische VW-dochter met moderne begrippen zoals "ChatGTP" en "Sustainable". De artificiële intelligentie wordt in een latere fase geïntroduceerd, zodat stemassistent Laura beter weet wat ze allemaal zegt. Intussen hult het opgefriste interieur zich grotendeels in duurzame afwerkingsmaterialen. Ook de in de tankklep ondergebrachte ijskrabber en de in de deur verstopte paraplu zijn sustainable.

2024 Skoda Octavia (Combi RS)

Het infotainmentsysteem krijgt de jongste generatie van VW's interface. Standaard meet de aanraakdisplay 10 inch, maar optioneel behoort ook een scherm van 13 inch tot de mogelijkheden. Skoda verbetert ook de Keyless Entry, voorziet extra usb-c-poorten en monteert nu altijd een dual-zone Climatronic. Ook nieuw: Attention & Drowsiness Assist, Intelligent Park Assist en Remote Park Assist.

Geen PHEV meer, wel benzine en diesel

De 1.0 TSI verdwijnt, voortaan trapt het gamma van de Skoda Octavia af met de 1.5 TSI 115, die je kan bestellen met een manuele zesbak of de gerobotiseerde DSG-zevenbak. Verder telt het benzinegamma de wat krachtigere 1.5 TSI 150 en de nog wat krachtigere 2.0 TSI 204, die de DSG-transmissie combineert met vierwielaandrijving.

  • Skoda Octavia 1.5 TSI 110 (MT6)
  • Skoda Octavia 1.5 TSi 110 mHEV 48V (DSG-7)
  • Skoda Octavia 1.5 TSI 150 (M6)
  • Skoda Octavia 1.5 TSi 150 mHEV 48V (DSG-7)
  • Skoda Octavia 2.0 TSI 200 4x4 (DSG-7)

Van stekkerhybrides is geen sprake meer, de nieuwe Skoda Octavia doet het immers zonder PHEV-varianten. De facelift blijft wel beschikbaar met dieselmotoren: je hebt de keuze tussen een 115 pk en een 150 pk sterke specificatie van de bekende 2.0 TDI. De basisdiesel schakelt manueel, de krachtigere zelftontbrander gebruikt een DSG-bak om van versnelling te wisselen.

  • Skoda Octavia 2.0 TDI 115 (MT6)
  • Skoda Octavia 2.0 TDI 150 (DSG-7)

Nog steeds als snelle RS

Wie op zoek is naar een dikkere look en een dynamischer weggedrag, moet het uitrustingsniveau Sportline hebben. Want dan komt de Skoda Octavia met een progressieve stuurinrichting en met een verlaagde sportophanging. Maar wie echt het mannetje wil zijn, moet natuurlijk de RS hebben. Die gebruikt een tegenwoordig 265 pk en 370 Nm sterke variant van de 2 liter-turbobenzine.

2024 Skoda Octavia RS Combi

Die power wordt op de voorwielen gezet via de gerobotiseerde DSG-zevenbak met dubbele koppeling. Om de tractie te garanderen, gebruikt de Skoda Octavia RS een elektronisch gestuurd sperdifferentieel. 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten