De Volkswagen Polo krijgt een facelift voor 2021, een vernieuwingsoperatie die de Duitse stadswagen veiliger, slimmer, digitaler en milieuvriendelijker moet maken. Een overzicht van de belangrijkste veranderingen tegenover de vorige generatie:
Zuinigere motoren
Geen diesel meer, de Volkswagen Polo wordt nog enkel aangeboden met een 1 liter-driecilindermotor op benzine (of op CNG), al dan niet geholpen door een turbocompressor. De basisversies houden het bij een handgeschakelde vijfversnellingsbak, de krachtigere varianten komen met ofwel een manuele zesbak of wel een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling (DSG).
- VW Polo 1.0 MPI 80
- VW Polo 1.0 TGI 90
- VW Polo 1.0 TSI 95
- VW Polo 1.0 TSI 110
Facelift met matrixverlichting
Het koetswerk van de vernieuwde VW Polo verandert nauwelijks, al zorgen de nieuwe lichtunits met vernieuwde leddagrijverlichting wel voor extra cachet. Niet in het minst omdat ze voortaan uitgerust worden met I.Q. LIght-technologie, waardoor de koplampen een stuk veelzijdiger voor de dag komen. De vormgeving van die lichtblokken doet wat denken aan de units van de VW Golf 8.
De verbeterde koplampen zijn niet de enige technologische stap vooruit voor de gefacelifte Volkswagen Polo, want de stadswagen kan ook beschikken over een aantal nieuwe rijfunctionaliteiten die gegroepeerd worden onder de noemer I.Q. Drive. Denk aan rijhulpsystemen zoals Traval Assist, Lane Assist en Front Assist. De Volkswagen Polo erft bovendien een heleboel veiligheidssystemen die Wolfsburg introduceerde op de achtste generatie van de VW Golf.
Multimediamodule MIB3
Zoals het een stadswagen van 2021 past, toont de VW Polo zich meer verbonden dan ooit. Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau biedt de Duitse constructeur vier verschillende multimediasystemen aan, met een centraal scherm waarvan de grootte toeneemt van 6,5, naar 8 tot zelfs 9,5 inch. De basisversies houden het bij het MIB-platform van de tweede generatie, de duurdere varianten krijgen het MIB3-systeem dat toegang geeft tot de online We Connect-diensten.
Het digitale dashboard meet 8 inch en krijgt de horizontale menustructuur van de VW Golf, op de Style-versies van de vernieuwde Volkswagen Polo kijk je voortaan op een instrumentarium van 10,25 inch. Een heleboel fusieke bedieningselementen maken plaats voor de vandaag populaire aanraakmoduels (zoals voor de airconditioning).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!