Aan de basisvormen van het koetswerk raakt VW niet, maar nieuwe lichtblokken met zogenoemde IQ.Light-ledtechnologie zorgen wel voor een modernere toets. Voor significante wijzigingen moet je binnenin zijn. Op het hertekende dashboard prijkt een gloednieuwe display in tabletvorm, waarop de nieuwe MIB4-interface draait.
Die krijgt een snellere processor en een herbekeken menustructuur, waarmee VW komaf wil maken met de softwareproblemen waarmee de Golf aanvankelijk kampte. Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau is het aanraakscherm 10,4 of 12,9 duim groot. Er zijn nieuwe bedieningselementen voor het volume van de audio-installatie en voor de airconditioning, ook het multifunctionele stuurwiel krijgt een nieuw, ergonomisch geoptimaliseerd ontwerp.
Motoren op benzine en diesel
Volkswagen houdt ook het motorpalet van de Golf tegen het licht. Van de 1.0 TSI is geen sprake meer, de rol van instapversie wordt voortaan vervuld door een 115 pk-versie van de 1.5 TSI. De variant met 150 pk van diezelfde motor blijft ook beschikbaar, desgewenst als mildhybride eTSI op 48 volt. Dieselrijders worden niet vergeten, want deze facelift blijft de 2.0 TDI trouw.
BENZINE
- VW Golf 1.5 TSI 115 & 150 (handgeschakelde zesbak)
- VW Golf 1.5 eTSI 48V 115 & 150 pk (gerobotiseerde zevenbak DSG)
- VW Golf 2.0 GTI 265 pk (gerobotiseerde zevenbak DSG) - enkel als 5-deurs
DIESEL
- VW Golf 2.0 TDI 115 (handgeschakelde zesbak)
- VW Golf 2.0 TDI 150 (gerobotiseerde zevenbak DSG)
Meer rijbereik, sneller laden
In afwachting van een nieuwe R-variant neemt de nu 265 pk sterke Golf GTI de sportieve honneurs waar. Maar de voorlopig krachtigste Golf is de vernieuwde GTE, die een systeemvermogen van 272 pk uit zijn geëlektrificeerde benzinemotor puurt. Er is ook een wat minder performante stekkerhybride, in de gedaante van de 204 pk sterke eHybrid.
- VW Golf eHybrid 204 (gerobotiseerde zesbak DSG) - enkel als 5-deurs
- VW Golf GTE 272 (gerobotiseerde zevenbak DSG) - enkel als 5-deurs
Beide plug-inhybride varianten profiteren van een nieuwe DC-snellaadfunctie tot 50 kW en van een grotere batterij. De capaciteit van het accupakket groeit van 10,6 naar 19,7 kWh, waardoor het elektrische rijbereik oploopt naar 100 kilometer. De vernieuwde VW Golf, nog altijd beschikbaar als vijfdeurs en als Variant, wordt in de lente van 2024 gelanceerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!