Luxe is in de eerste plaats een kwestie van perceptie. En die perceptie evolueert, zelfs sneller dan ooit als we het onderzoek mogen geloven dat in opdracht van Volvo werd uitgevoerd. Kjaer Global, het agentschap dat het rapport opstelde, verklaart dat luxe tegenwoordig synoniem is van “goed leven” in de zin van gevoeligheid en persoonlijk evenwicht. Dit veronderstelt de toegang tot “stimulerende ervaringen” en niet zozeer “het bezit van rijkdom”. Dit idee van luxe kan zich in de auto vertalen in de afwerking en de materialen, maar ook in de ergonomie, het comfort en bijkomende diensten die bij het rijden horen.
Nieuwe luxe
De evolutie van de verwachtingen van de klanten wat luxe betreft, is sterk gelinkt aan de nieuwe manieren van communiceren. De personen die in het kader van deze studie ondervraagd werden, associëren luxe aan bepaalde faciliteiten, zoals “realtime innovatie, de connectiviteit en toegankelijkheid op elk moment”. Met andere woorden, we willen snel toegang hebben tot een hele reeks diensten en informatie dankzij apparaten, software of betrouwbare en doeltreffende gesprekspartners.
Zonder logo
Die gegevens wil Volvo gebruiken voor zijn toekomstige modellen, waaronder de S90 en de V90, die binnenkort volgen in het spoor van de XC90. Het merk wil duidelijk een transformatie ondergaan om klanten aan te trekken die op zoek zijn naar deze nieuwe luxe. Een uitdaging die ook de klassieke premiummerken moeten aangaan. Temeer daar de “luxe zonder logo” van discrete merken die voorbehouden zijn voor “kenners”, het autolandschap zou kunnen verstoren. Hetzelfde geldt trouwens voor de domeinen mode, reizen en heel wat andere producten en diensten.
Veranderen of verdwijnen
Om niet aan de kant geschoven te worden moeten de grote namen zich aanpassen en volgens Volvo kiezen voor “een meer persoonlijke, authentieke positionering die meer gebaseerd is op de klantenervaring”. Daaruit blijkt ook dat het Zweedse merk opschuift naar een meer “premium” positionering om te Duitse sterren binnen dit segment uit te dagen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!