Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Sixt bestelt 250.000 auto's bij Stellantis

Geschreven door Frédéric Kevers op 18-01-2024

Verhuurbedrijf Sixt heeft 250.000 wagens van de Stellantis-groep besteld om zijn vloot in Europa en de Verenigde Staten uit te breiden. Grootste slachtoffer van die operatie is Tesla. Alweer Tesla.

Sixt, de grootste Europese speler qua kortetermijnautoverhuur (het bedrijf is wereldwijd actief in 100 landen en telt ongeveer 8.500 medewerkers), heeft enkele weken terug bij Stellantis een monsterbestelling geplaatst voor een kwartmiljoen auto’s.

De eerste voertuigen zullen naar verwachting nog dit kwartaal worden geleverd, verspreid over zowel Europa als de Verenigde Staten. Voor die laatste markt is er zelfs een primeur, in de vorm van de kleine Fiat 500e, die binnenkort voor het eerst over de Grote Plas zijn wielen op het asfalt zal gaat zetten.

Verder omvat de deal voornamelijk sedans, SUV’s en zeven- en negenzitsminibusjes van de merken Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Fiat, Jeep, Opel, Peugeot, RAM en zelfs Maserati. Modellen die geleverd worden in een gezonde mix van brandstoffen en aandrijvingsvormen. Met dus benzine- en dieselmotoren, maar evenzeer plug-inhybrides en EV’s. 

Tesla

Met de levering vult Stellantis ineens een leemte op die is achtergelaten door een concurrent. Want hoewel zowel Sixt als Stellantis met klem ontkent dat er een causaal verband is, zou het ons bijzonder vreemd lijken als er werkelijk geen enkele link was met de recente beslissing van Sixt om alle banden met Tesla te verbreken. In december kondigde het verhuurbedrijf namelijk aan te stoppen met het aanbieden van Tesla’s voor kortetermijnverhuur.

Als reden werd het agressieve prijzenbeleid van Tesla genoemd. De Amerikaanse constructeur verlaagde eind vorig jaar zijn prijzen fors en onaangekondigd. Leuk voor nieuwe klanten, maar minder voor bedrijven wier businessmodel net gebouwd is rond inkoop- en doorverkoopprijzen. Door de ferme prijsreductie van de verschillende Models zag Sixt ook de restwaarde van zijn huurauto’s danig in het gedrang komen. Troubles die kwamen boven op betrouwbaarheidsproblemen, hoge onderhoudskosten, een ondermaatse kwaliteit en ongunstige klantbeoordelingen.

Er moet iets van aan zijn, want een paar weken geleden kondigde ook concurrent Hertz – om dezelfde redenen – al aan om 20.000 huur-Tesla’s van de hand te willen doen.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten