Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Formule 1 / Formule 1: Nieuwe regels voor 2026 bekend

Geschreven door Frédéric Kevers op 13-06-2024

Het Formule 1-seizoen 2026 wordt hoogst interessant, want dan treedt een nieuw technisch reglement in voege. Genoeg om de auto’s grondig te hertekenen en zo de kaarten misschien helemaal te herschikken?

Vanaf 2026 gelden in de F1 nieuwe technische regels, die het huidige reglement uit 2022 vervangen. Van een echte revolutie is geen sprake, maar toch zijn er best wel wijzigingen – aan het formaat van de auto, aan de aerodynamica en aan het hybride aandrijfgeheel. Een overzicht.

Aandrijfgeheel

De motor blijft een geëlektrificeerde turbo-V6, maar de MGU-H, die de hitte van de uitlaatlijn omzette in energie, werd geschrapt. Alleen de MGU-K-unit, die kinetische energie recupereert, is gebleven. Tegelijk werd de elektromotor bijna drie keer krachtiger: van 120 naar 350 kW (of van 163 naar 476 pk). Het maximumvermogen van de benzine-V6 wordt dan weer teruggeschroefd naar 400 kW (543 pk) in plaats van de huidige 550-560 kW (748 tot 761 pk). Er mag vanaf 2026 ook twee keer zoveel remenergie worden gerecupereerd, tot 8,5 megajoule.

2026 Formula 1 - New regulations

Biobrandstof

Om de CO2-voetafdruk te verkleinen zal de V6 vanaf 2026 enkel nog op 100 procent groene biobrandstof draaien. Tijdens de race zullen de auto’s ook minder benzine mogen meenemen: maximaal 100 kilogram, in plaats van de 70-80 kilogram nu.

Kleiner en lichter

De huidige F1-bolides zijn gigantisch groot geworden – op het problematische af zelfs. Vanaf 2026 wordt hun wielbasis daarom met 20 centimeter ingekort, tot maximaal 3,40 meter, terwijl ook de maximumbreedte met 10 centimeter wordt verkleind (tot 1,90 meter) en hun minimumgewicht zakt met 30 kilogram (naar 768 kilo). De banden zullen vooraan 2,5 centimeter en achteraan 3 centimeter smaller zijn.

2026 Formula 1 - New regulations

Actieve stroomlijn

Ook na 2025 behouden de F1-bolides hun grondeffect. Toch wordt hun aerodynamica aangepast, met een smallere spoiler en de komst van mobiele elementen die elektronisch worden geregeld, om ofwel de downforce ofwel de stroomlijn te verbeteren. Dat betekent meteen ook het einde voor het huidige DRS-systeem; in de plaats komt een MGU-K Override-functie waarmee rijders de maximale elektrische boost kunnen activeren om makkelijker te kunnen inhalen.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten