Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / Audi Sportscar experience - in samenwerking met Audi Sport

Het kruim van het Audi Sport gamma op het mooiste circuit ter wereld de sporen mogen geven, dat overkomt je niet iedere dag. Twee van onze lezers hadden de eer om van deze opwindende ervaring te mogen proeven…

Op die bewuste woensdag in oktober heerst er een echte Indian Summer in ons Belgenlandje. Het circuit van Spa-Francorchamps koestert zich in de eerste zonnestralen. In de paddock prijken heel wat Audi Sport trucks, en in de pitlane wordt een hele reeks Audi’s perfect naast elkaar geparkeerd: R8, RS 3 Sportback, RS 4 Avant, RS e-tron GT…. Van elk model staan er wel een paar, allemaal voorzien van een nummerplaat uit Ingolstadt, het Beierse centrum van het merk. De – thermische – motoren draaien al, kwestie van de mechaniek al wat op temperatuur te laten komen.

Al vier dagen heeft het merk met de vier ringen zijn tenten op het mooiste circuit ter wereld opgeslagen. Dat wij er vandaag in de Ardennen ook bij zijn, heeft zo zijn redenen: twee van onze lezers krijgen de gelegenheid om deel te nemen aan de Audi Sportscar experience, een deel van het Audi Driving experience-programma.

Dat programma viert volgend jaar zijn… 40ste verjaardag, want het werd in 1983 in Duitsland gecreëerd. Sindsdien werd het steeds verder ontwikkeld. “Deze ‘experiences’ worden overal ter wereld georganiseerd”, stelt Ian, één van de vier door Audi Sport afgevaardigde instructeurs. “Ik denk dat we in totaal met zo een veertigtal instructeurs zijn. Ons team neemt het Europese luik voor zijn rekening, en is gespecialiseerd in deze door Audi georganiseerde evenementen. De bedoeling is om iedereen, elk volgens eigen niveau, van de rijsensaties van de Audi Sport modellen te laten proeven, en daarbij gestaag vooruitgang te boeken.”

Audi Sportscar Experience

Goede gewoontes

Vandaag mogen een dertigtal bofkonten, meestal klanten, de ‘experience’ meemaken. Het gros van hen heeft geen benul van het menu dat hen te wachten staat. “Het is in ieder geval uitgebreid”, lacht de Nederlandse instructeur Rob. Hij beschikt over heel wat ervaring, spreekt heel wat talen – een in dit vak onmisbaar talent – en krijgt in het team sinds kort ook het gezelschap van zoon Nik. “Deze ochtend gaan we in verschillende workshops op het circuit aan de slag. De piste is voor de gelegenheid onderverdeeld in vier stukken, met vier verschillende wagens. De deelnemers worden in vier groepen verdeeld, twee per wagen, en wisselen elkaar aan het stuur af. Naarmate we vorderen voeren we ook het tempo wat op, maar we zullen ook de volgorde van de auto’s wijzigen, om zo iedere bestuurder te kunnen evalueren en te helpen progressie te boeken. Deze namiddag werken we dan volledige rondjes op het circuit af, maar wel met hetzelfde doel voor ogen.”

De onmisbare briefing komt goed van pas om nog even de dynamische beginselen van een bewegend voorwerp – wat een auto dan ook is – op te frissen. Ook de positie van de handen aan het stuur, de zithouding ten opzichte van de pedalen, het degressief remmen, manieren om over- of onderstuur weg te werken, de techniek van het tegensturen of ook de verschillende rijmodi in onze wagens van alledag komen aan bod.

Uren aan een stuk rijden de deelnemers, waarbij onze lezers Bert en Valentin, heen en weer op het circuit, aan het stuur van meerdere Audi modellen: de RS 3 Sportback, de RS 4 Avant, de R8 Coupé V10 Performance quattro en de RS e-tron GT. Het is een uitstekende gelegenheid om samen met de instructeurs aan enkele precies afgelijnde puntjes te werken, maar ook om enkele bochten vanuit een nieuw standpunt te bekijken. Zo is de Dubbele Rechtse van Pouhon aan het stuur van de R8 heel verschillend van de traditionele Dubbele Linkse. Met de RS 3 Sportback merken we dat de haarspeld van Bruxelles in tegenovergestelde richting – omhoog dus – ontzettend sluit. En neem het maar van ons aan: met een Audi RS 4 de Raidillon afdalen, om dan richting de Source-haarspeld de helling op te razen, dat geeft een heel bijzonder gevoel. “De eerste keer doet dat inderdaad wat vreemd aan. Je duikt echt een trechter in”, bevestigt Nik met een fijn lachje.

Audi Sportscar Experience

Zich aan iedereen aanpassen

De deelnemers aan deze Audi Sportscar experience beschikken allemaal over een verschillend profiel. Liefhebbers die zichzelf een pleziertje gunnen, eigenaars van sportwagens die de limieten van de Audi Sport modellen willen opzoeken, koppels die samen een prachtige dag willen doorbrengen… “Ook het niveau varieert sterk, en dat is ook maar normaal”, stelt Yannick, al heel wat jaren Audi instructeur. “Niet iedereen bestuurt elke dag een krachtige bolide, en al zeker niet op circuit. Het is aan ons, de instructeurs, om ons aan iedereen aan te passen. Bij de deelnemers zijn er wel die dit al meer hebben gedaan, maar voor de meesten is dit een eerste keer.”

Dat is ook zo goed als het geval voor onze lezers, die van de middagpauze gebruik maken om hun eerste ervaringen uit te wisselen en wat meer over hun achtergrond te vertellen. “Ik heb al wat rondjes op het Circuit van Mettet gereden, maar nog nooit op Francorchamps, een circuit dat ik wel regelmatig als toeschouwer bezoek”, legt Valentin uit. “Bovendien lag de piste er deze ochtend nog behoorlijk nat bij.”

En hoewel Bert het Ardense circuit wel wat kent, is zijn ervaring ook heel beperkt. “Amper drie rondjes. En niet eens heel snel, want het regende. Hier word ik echt verwend, want we rijden wel wat, en stappen van het ene model over op het andere. De exit van de Dubbele Linkse, de Raidillon en Blanchimont: allemaal heel indrukwekkend. Maar net zoals Valentin voel ik me in het rechterzitje niet altijd opperbest.” (lacht)

Audi Sportscar Experience

Een waaier aan fun

Gedurende de hele namiddag, op een ondertussen opgedroogd circuit, werken we met een minimum aan rijhulp ronde na ronde af aan het stuur van de R8 V10 Performance quattro, RS 3 Sportback en RS e-tron GT – de RS 4 Avants mogen wat rusten. Het zijn drie wagens met een totaal verschillende architectuur en karakter. Er zijn wat minieme verschillen, maar de meeste meningen zijn relatief unaniem: met zijn wielbasis van amper 2,63 meter, zijn vijfcilinder TFSI-motor van 400 pk, zijn S tronic zevenbak met dubbele koppeling en zijn quattro-transmissie met actief differentieel met koppelvectoring levert de RS 3 Sportback in de bochten de meest ‘fysieke’ rijsensaties, wat mooie drifts kan opleveren.

Voor de deelnemers leveren die rondjes op circuit ook de bevestiging dat de bochten met een wagen met motor vooraan – zoals de RS 3 – heel anders worden genomen dan met een auto met een centraal geplaatste V10, zoals de R8. Zelfs al beschikken beide modellen over een quattro-aandrijving. “Kunnen vergelijken, ook dat maakt deze dagen zo interessant. Om maar gewoon de haarspeld van Bruxelles als voorbeeld te nemen: daar is de apex (het punt aan de koord, red.) helemaal anders, net zoals de manier waarop je nadien richting ‘Speaker’s Corner’ gaat”, bevestigt Rob.

In deze Performance quattro-uitvoering produceert de krachtbron niet minder dan 620 pk, en de centraal achteraan geplaatste V10 zorgt in de R8 voor een ongelofelijke sound, net zoals de coupé indruk maakt door zijn stabiliteit. Aan het stuur is het niet makkelijk om de limieten op te zoeken – want die zijn een eind weg – maar in het midden van de Paul Frère-bocht, ook wel ‘Raccordement’ genoemd, zijn de kleine ribbels in het asfalt duidelijk merkbaar, net zoals het positieve effect van de aerodynamica bij hoge snelheid. De tweede linkse van Blanchimont kan heel snel worden genomen en de Raidillon lijkt zelfs makkelijk.  

De RS e-tron GT levert nog een heel verschillend rijplezier op, maar dat is wel even écht. Bij het aansnijden van de Raidillon of de Dubbele Linkse mag dan een zekere inertie merkbaar zijn, de lineaire acceleratie kan niet anders dan als ‘verbluffend’ worden omschreven, zeker als het vermogen van de twee elektrische motoren ten volle wordt benut. In de klim richting Combes – met zijn piek van 475 kW of 646 pk en, vooral, zijn  830 Nm koppel – laat de RS e-tron GT 248 km/u noteren… En dat alles in een zo goed als absolute stilte. Tuurlijk moet er dan voor het 200 m-bord worden geremd, ondanks de aanwezigheid van de indrukwekkende koolstofkeramische remschijven. Veel vroeger dan met de R8 of RS 3 Sportback, maar die haalden dan ook een minder hoge top. Dat is eigenlijk ook maar logisch: die modellen hebben niet dezelfde roeping.

Audi Sportscar Experience

Een veelbelovende toekomst

Na afloop van deze mooie dag in het gezelschap van de teams van Audi Sport, en voor ze hun diploma’s mochten ontvangen, is het tijd om met onze lezers even terug te blikken op het evenement, maar het ook over de auto in het algemeen te hebben. Een interessant gesprek, want zowel Valentin als Bert beschikken over een uitgebreide automobielcultuur. Beiden weten ze oudere wagens zeer naar waarde te schatten, zonder daarom in een eeuwige nostalgie te blijven steken, en ze staan al zeker niet weigerachtig tegenover de elektrische toekomst van de auto. “Ik pendel ook regelmatig, en gebruik soms ook de trein – met alles wat daar komt bij kijken – en dan vind ik dat de auto nog altijd zijn plaats heeft”, stelt Valentin, die als advocaat in een Brussels bureau aan de slag gaat. “Uiteraard staat de maatschappij voor een keerpunt”, vervolgt Bert, zelfstandig fleet- en mobiliteitsexpert. “In België zal de fiscaliteit een heel belangrijke rol spelen, en daarvoor heb je stabiliteit nodig. Maar over het algemeen gesproken ben ik wel optimist: het is niet nodig om schrik te hebben voor de toekomst. Die ziet er zelfs veelbelovend uit.”

Zowel op de weg als op het circuit is er dus nog plaats voor passie, zoals Audi met zijn Audi Sport gamma duidelijk bewijst.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten