Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / BMW 5 reeks: al 50 jaar! - in samenwerking met BMW

In 2023 is de BMW 5 reeks precies vijftig jaar oud. In dit jubileumjaar maakt de achtste generatie van de hoogstaande berline zich ondertussen op om de lat opnieuw wat hoger te leggen. Autogids trekt de souvenirkast open om even terug te blikken op dit succesverhaal.  

E12, E28, E34, E39, E60, F10 en G30. Neen, dit zijn geen GPS-coördinaten of een lijstje bewaarmiddelen. Deze codes, die aanvankelijk enkel intern werden gebruikt, zijn in de loop der jaren voor de liefhebbers van de BMW 5 Reeks ware referentiepunten geworden. Zeven codes die staan voor de zeven generaties van de berline die in 1972 werd onthuld en ondertussen al meer dan 10 miljoen keer werd verkocht.

E12: DE PIONIER

De eerste BMW 5 Reeks, een ontwerp van het designteam rond de Fransman Paul Bracq, werd in 1972 aan de wereld voorgesteld. De BMW 520 werd zo de opvolger van de BMW 2000, en luidde de zogenaamde ‘Neue Klasse’ in, een lijn die in de jaren zeventig duidelijk de uitstraling van de automobiel zou bepalen. De drievolume berline wist zich vooral te onderscheiden door zijn dubbele ronde koplampen, zijn ‘haaienneus’ en uiteraard ook zijn iconische verticale rooster.

50 x BMW 5

E28: EEN ANDERE LOOK

In 1981, en nadat er in bijna een decennium 700.000 exemplaren waren verkocht, werd de BMW 5 Reeks van de E12-generatie opgevolgd door de E28. Deze nieuwe BMW 5 Reeks kreeg een nieuwe look mee: de dubbele koplampen waren dan wel nog steeds rond, maar werden nu met een verschillende diameter uitgevoerd, voor de dimlichten en grootlichten. De tweede generatie van de BMW 5 Reeks beschikte lateraal ook over een groter ruitoppervlak. De vier- en zescilinder benzinemotoren kregen in 1983 bovendien het gezelschap van een dieselkrachtbron, op de 524td.

50 x BMW 5

De eerste BMW M5

In 1985 vormde de berline van het Beierse merk de basis voor een wel heel sportieve versie: de BMW M5. Met de M88/3 zescilinder van 286 pk in het vooronder, een motorblok afgeleid van de krachtbron van de mythische BMW M1, werd de BMW M5 officieel de snelste productieberline ter wereld. Qua imago en uitstraling droeg het model heel wat bij aan het commerciële succes van de E28-generatie, die slechts acht jaar nodig had om het verkooprecord van zijn voorganger te verbeteren.

50 x BMW 5

E34: V8 EN TOURING

Als het gaat om nieuwigheden binnen het gamma is de derde generatie van de BMW 5 Reeks – de E34 – zonder twijfel het beste voorbeeld. Onder leiding van Claus Luthe besloot de designafdeling van BMW om de nieuwe BMW 5 Reeks visueel te linken aan de kort voordien voorgestelde BMW 7 Reeks. Op technisch vlak zorgde de in 1988 voorgestelde E34 ook voor ophef, zeker in die tijd.

Er was niet alleen de vierwielaandrijving op de 528iX, maar ook de komst van V8-motoren in de 535i en 540i. In 1990 kregen de berlines bovendien het gezelschap van een Touring-versie, meteen de eerste break in het gamma van de BMW 5 Reeks. In 1992 haalde de eerste BMW M5 Touring de krantenkoppen. Met meer dan 1,3 miljoen verkochte exemplaren zorgde de E34 dan ook voor een nieuwe norm in het segment.

50 x BMW 5

E39: LEGERING EN ALUMINIUM

De in 1995 voorgestelde vierde generatie van de BMW 5 Reeks, de E39, was de eerste op grote schaal geproduceerde auto die gebruik maakte van een chassis dat zo goed als volledig uit lichte legeringen bestond. De jacht op overtollige kilo’s werd ook doorgetrokken naar de motoren, waar heel wat aluminium werd aangewend.

Ook op visueel vlak werd er vernieuwd, waarbij de dubbele koplampen voortaan achter een brede glazen strook werden gehuisvest. Toen in 2004 de productie aan zijn eind kwam kon de E39 met trots een nieuw record op zijn naam schrijven: er werden 1,47 miljoen exemplaren van verkocht.

50 x BMW 5

E60: START VAN EEN NIEUW TIJDPERK

Het design van de vijfde generatie van de BMW 5 Reeks werd gekenmerkt door een samenspel van convexe en concave oppervlakken, en was van de hand van Chris Bangle. De E60, ondertussen een ware zakelijke berline geworden, wist zich op technologisch vlak te onderscheiden, zeker door de vernieuwende actieve veiligheidssnufjes.

Er was plaats voor de ondertussen beroemde iDrive-bediening, maar ook voor een head-up display. Tussen 2005 en 2008 was het het best verkochte model in zijn segment, en toen in 2009 de productie werd stopgezet waren er 1,4 miljoen exemplaren van verkocht.

50 x BMW 5

F10: MEER DAN TWEE MILJOEN

De zesde generatie van de BMW 5 Reeks, ontwikkeld onder de codenaam F10, werd al bij zijn lancering in januari 2010 de wereldwijde marktleider in zijn segment. Deze BMW 5 Reeks kreeg naast een derde koetswerkversie, de Gran Turismo en zijn indrukwekkende achterklep, ook heel wat nieuwe rijhulpjes en een uitgebreidere connectiviteit.  Aan de top van het gamma was de BMW M5 F10 de eerste die van een turbomotor was voorzien, met de een V8 biturbo van 4,4 liter.

De BMW ActiveHybrid 5, uit 2012, zorgde – toen al – voor een belangrijke vernieuwing, door in de hybride-aandrijving een zescilinder turbomotor van 306 pk te combineren met een door een lithium-ion batterij aangedreven elektrische motor van 40 kW (55 pk). Op commercieel vlak deed deze generatie het nog beter dan al zijn voorgangers, met meer dan twee miljoen verkochte exemplaren.

50 x BMW 5

G30: NOG MEER GECONNECTEERD

In de autowereld werd de tweede helft van het 2010 decennium vooral gekenmerkt door de komst van de eerste autonome rijfuncties. De zevende generatie van de BMW 5 Reeks, de G30, kwam er in 2017 en beschikte onder andere over een actieve snelheidsregelaar en een lane-assistfunctie. Het doel? De druk en de stress op de bestuurder verlichten, vooral dan in de file of tijdens lange en vervelende ritten op de snelweg.

In 2017 lanceerde BMW ook de BMW 530e iPerformance, de eerste herlaadbare hybrideversie van de BMW 5 Reeks. Begin 2023 rondde ook deze zevende generatie de kaap van twee miljoen verkochte exemplaren. 

50 x BMW 5

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten