Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / De Defender OCTA, de kroon op het werk

De nieuwe Defender OCTA is de krachtigste Defender ooit. De meest luxueuze, de slimste, de meest exclusieve en de meest robuuste ook. Met al die superlatieven kan deze Defender OCTA het eerbiedwaardige Britse merk alleen maar naar nieuwe hoogten tillen.

Sinds zijn lancering in 2020 heeft de nieuwe Defender aangetoond dat het wel degelijk mogelijk is om een sterk DNA te behouden en tegelijk te innoveren op het gebied van styling. Zijn populariteit blijft maar groeien en in de Nitra-fabriek in Slowakije werken drie teams beurtelings om aan de vraag te voldoen door meer dan 100.000 eenheden per jaar te produceren. Dat moet, natuurlijk, volstaan om die befaamde ‘kritische massa’ te bereiken waarboven de aanwezigheid van het model in ons straatbeeld duidelijk merkbaar wordt. De nieuwe Defender OCTA sluit perfect aan op de dynamiek van JLR’s ontwikkelingsstrategie, het Reimagine-plan, dat in 2023 recordverkopen en -winsten opleverde.

Het begrip ‘moderne luxe’, dat JLR zo na aan het hart ligt in het kader van zijn gestage klim op de marktladder, past perfect bij deze ultieme versie van de Defender 110, die zijn naam dankt aan de octaëdervorm (met acht vlakken of facetten) die gebruikelijk is voor ruwe diamanten. Naar die vorm wordt ook verwezen op het koetswerk van de Defender OCTA, in het kenmerkende embleem dat op een machinaal bewerkt titanium schijfje prijkt. Daarnaast is er ook nog de traditionele Land Rover badge, als bewijs dat de band met het Britse icoon een van de basiswaarden van het model blijft.

EEN VEELEISEND EN GOED GEÏNFORMEERD CLIËNTEEL

Federico Funaro, Defender Brand Director Europe, is goed geplaatst geïnformeerd om de typische klant te beschrijven die geïnteresseerd is in een model als de Defender OCTA, en zijn verwachtingen: “Het is iemand die echt van autorijden houdt, die nieuwe uitdagingen weet te waarderen en die op zoek is naar een voertuig dat de gebruikelijke grenzen van een klassieke sportwagen verlegt. De Defender OCTA is de perfecte synthese van onroad- en offroadprestaties, vooral dankzij zijn 6D-ophanging.”

In de loop der jaren is het klassieke cliënteel van de Defender natuurlijk geëvolueerd: “We zien inderdaad dat die klanten steeds meer gaan genieten van het rijden op de weg. Maar tegelijkertijd zien we dat traditionele Defender eigenaars onze nieuwe Defender intussen ook als een echte Defender beschouwen. Deze nieuwe Defender (met codenaam L663) hebben we gecreëerd door de geest van de originele Defender te combineren, net zoals de gebroeders Wilks 77 jaar geleden de eerste Land Rover hadden bedacht.”

Met de Defender OCTA wordt de expertise naar een heel nieuw niveau getild. “Het is onze betrachting om het model voortdurend te blijven ontwikkelen en verbeteren”, vervolgt Federico Funaro. “Daarom hebben we hem dan ook in de meest extreme omstandigheden getest. Gedurende 1,1 miljoen kilometer, wat enorm veel is. We hebben deze Defender OCTA naar alle uithoeken van de wereld gebracht, van de Moab-woestijn in Utah tot Arjeplog in Zweeds Lapland.”

EEN REVOLUTIONAIR OPHANGINGSSYSTEEM

Uitgerust met de 4,4 liter grote Twin Turbo-V8 met milde hybridisatie die we tot onze grote vreugde in de recente Range Rover Sport konden ontdekken, is de Defender OCTA de meest dynamische, de meest extreme en de krachtigste Defender ooit, met 635 pk aan vermogen en een fenomenaal koppel van 750 Nm, of zelfs 800 Nm wanneer de Dynamic Launch-modus is geactiveerd. Die melodieuze V8 is gekoppeld aan een achttrapsautomaat met transferbak om de bestuurder de keuze te bieden tussen korte en lange versnellingen.

Het feit dat de Defender OCTA zowel op de weg als offroad zulke hoge prestatieniveaus biedt, is ook te danken aan zijn 6D Dynamics-ophangingstechnologie, die bestaat uit een combinatie van hydraulisch met elkaar verbonden semi-actieve continu variabele schokdempers. “Deze dempers hebben drie kleppen”, legt Hugo Mazzoleni uit, een van de ingenieurs die deze unieke ondersteltechnologie hebben ontwikkeld. “Naast traditionele compressie- en reboundkleppen gebruiken we ‘comfort valves’ waarmee het hydraulische circuit kan worden aan- en afgesloten om de rolneiging te regelen afhankelijk van de gekozen modus, maar bijvoorbeeld ook de stuurhoek. Om een parallel te trekken: dat systeem bootst het effect na van een stabilisatorstang die kan worden in- en uitgeschakeld en waarvan de stijfheid kan worden gevarieerd. Het grote voordeel van die technologie is dat de natuurlijke inertie van de auto wordt benut om de druk in de circuits te regelen.”

Dankzij deze technologie, specifiek op punt gesteld voor dit model op alle soorten terrein, kan de Defender OCTA, afhankelijk van de gekozen modi, even efficiënt en dynamisch of comfortabel uit de hoek komen op de mooiste asfaltwegen en de best berijdbare onverharde wegen als op het zwaarste offroadterrein. En natuurlijk is er altijd de elektronica die voortdurend de aard van het terrein analyseert en in 6D werkt, waarbij ook rekening wordt gehouden met de stamp- en gierbewegingen. Maar er is ook een exclusieve OCTA-modus, de allereerste zuiver op prestaties gerichte offroadrijmodus, die de bestuurder kan inschakelen door een specifieke knop op het stuurwiel ingedrukt te houden. Net als een diamant heeft deze Defender OCTA dus meerdere facetten.

DEFENDER OCTA EDITION ONE

De Defender OCTA staat 28 mm hoger op zijn poten en heeft 68 mm bredere sporen dan de ‘reguliere’ Defender 110. Hij kan rekenen op een exclusieve visuele behandeling, met onder meer een nieuw radiatorrooster, een achterbumper waarin een actief uitlaatsysteem met vier uitlaatpijpen is geïntegreerd, een versterkte bodembescherming met een voorbumper die is gemaakt van een aluminiumlegering, en sleepogen voor en achter die duidelijk zichtbaar zijn dankzij hun afwerking in Phosphor Bronze.

De elegante koetswerkkleur Faroe Green en de Chopped Carbon Fibre-details zijn voorbehouden aan de Defender OCTA Edition One, die alleen beschikbaar is in het eerste productiejaar, terwijl de ‘gewone’ Defender OCTA uitpakt met een al even aantrekkelijke Petra Copper-tint. Een van de exclusieve kenmerken van de Defender OCTA is de ‘Body and Soul Seat’-optie op de standaard Performance-stoelen. Het gaat hier om een technologie die is ontwikkeld in samenwerking met SUBPAC, gespecialiseerd in de muziekindustrie, en Coventry University. Dankzij die functie kan de inzittende van de stoel de muziek werkelijk voelen tot in het diepst van zijn wezen. Er zijn ook zes welzijnsprogramma’s beschikbaar om de passagiers te helpen ontspannen of hun cognitieve functies te stimuleren. Verbazingwekkend en innovatief!

Ontdek de Defender OCTA

 

3 vragen aan Mark Cameron (Managing Director Defender)

Moeten we deze Defender OCTA, de ‘ultieme’ Defender, beschouwen als de kers op de taart of, zoals bij vuurwerk, de grote finale?

Het is de kers op onze huidige taart. De afgelopen vier of vijf jaar hebben we bewezen dat we de traditie kunnen voortzetten met onze nieuwe Defender en in het bijzonder met zijn Supercharged V8. De OCTA tilt de Defender naar een nog hoger niveau. We willen liever geen barrières opwerpen voor wat de toekomst kan brengen. Het belangrijkste is om het DNA van de Defender te behouden.

Kan het label Defender even sterk worden als de merknaam Land Rover?

Ik denk dat het zelfs nog sterker kan worden. Het is interessant om te zien dat de Defender OCTA nog steeds het logo van Land Rover draagt. Als we met Defender een eigen richting willen inslaan, blijft de link met Land Rover en zijn decennialange expertise sterk en belangrijk voor onze klanten. Het is onze missie om met ons team en onze ingenieurs de komende twintig of dertig jaar met Defender niet alleen producten te ontwikkelen, maar ook een levenskunst, een ervaring.

Is die doelstelling ook haalbaar zonder verbrandingsmotoren?

We moeten evolueren naar elektrische aandrijflijnen en dat stelt ons voor een aantal uitdagingen. Als we naar onze klanten luisteren, horen we dat een van de grootste aantrekkingskrachten van onze huidige Defender schuilt in zijn design, dat niet bepaald aerodynamisch is. En tegelijkertijd moeten we hem gaan elektrificeren. Onze ingenieurs moeten dus oplossingen en de juiste balans vinden om ervoor te zorgen dat hij dan nog steeds kan rekenen op een waardig rijbereik. In een elektrische wereld moet de Defender kunnen blijven doen wat andere voertuigen niet kunnen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten