Rijd je graag elektrisch en wil je kunnen rekenen op een groot rijbereik, maar zie je het niet zitten om om de haverklap de laadkabel tevoorschijn te halen en je auto in te pluggen in een stopcontact of aan een oplaadpunt? Dan heeft DS onlangs een nieuw product aan zijn gamma toegevoegd dat interessant kan zijn voor jou.
Het natuurlijke comfort van de DS 4, met zijn verfijnde interieur en immersieve technologieën, in combinatie met de afwezigheid van uitstoot en de (bijna-)totale afwezigheid van geluid in de stad zonder het gedoe van opladen. Dat zijn in het kort de voordelen van de nieuwe zelfopladende hybride aandrijflijn van de nieuwe DS 4 Hybrid.
Het DS 4-gamma is daarmee zo goed als compleet, met naast de PureTech- en BlueHDi-varianten (respectievelijk op benzine en diesel) nu ook twee hybride versies: een oplaadbare met 225 pk en een zelfopladende met 136 pk. En binnenkort wordt het aanbod helemaal afgerond met de komst van de 100% elektrische DS 4. Totale keuzevrijheid voor de klant dus.
e-DCS6-versnellingsbak
De DS 4 Hybrid vertrekt geruisloos, aangezien de eerste meters louter met elektrische energie worden afgelegd. De verbrandingsmotor wordt pas ingeschakeld wanneer er meer power nodig is. Zo combineert de DS 4 Hybrid beide krachtbronnen om maximaal comfort en rendement te bieden. Voor de inzittenden is de overgang van de ene naar de andere motor bijna onmerkbaar. De bestuurder kan aan de blauwe snelheidsweergave zien dat hij in 100% elektrische modus rijdt.
De zeer compacte synchrone elektromotor met permanente magneten levert een piekvermogen van 21 kW (28 pk) en een maximumkoppel van 55 Nm. Net als de omvormer en de elektronische rekeneenheid is deze elektrische krachtbron rechtstreeks geïntegreerd in de nieuwe e-DSC6-bak met zes versnellingen en dubbele koppeling. Door koppelonderbrekingen te beperken staat deze nieuwe versnellingsbak garant voor een schokvrije rijervaring.
Bij fors accelereren zorgt de elektromotor voor een prestatieboost, terwijl hij bij het vertragen fungeert als een generator die de kinetische energie omzet in elektriciteit om de compacte NMC-lithium-ionbatterij van 0,9 kWh op te laden. Doordat de batterij onder de vloer zit, wordt niet alleen het zwaartepunt zo laag mogelijk gehouden, maar een extra voordeel is dat de bagageruimte van de DS 4 Hybrid volledig gevrijwaard blijft.
Miller-cyclus
De driecilinder-benzinemotor die deze DS 4 Hybrid aandrijft, heeft ook een aanzienlijke ontwikkeling ondergaan. Deze 1,2-liter motor – die werkt volgens de Miller-cyclus en dus met een beperkte compressieslag om een grotere expansie mogelijk te maken – is uitgerust met een nieuwe kettingdistributie en een nieuwe turbocompressor met variabele geometrie, die garant staat voor een groter reactievermogen bij lage toerentallen.
Met zijn 136 pk, maar natuurlijk ook zijn 230 Nm koppel, levert deze nieuwe geëlektrificeerde motor uitstekende prestaties en blijft hij tegelijkertijd uiterst zuinig. Dankzij zijn innovatieve technologie kan hij uitpakken met een aanzienlijk lager benzineverbruik en een beduidend lagere CO2-uitstoot. Gemiddeld gaat het respectievelijk om een verlaging van 1,1 liter en 21 gram per 100 kilometer, of een verbetering van 16 procent in brandstofverbruik en 15 procent in uitstoot volgens de gecombineerde WLTP-cyclus.
Uitvoeringen Pallas en Étoile
De nieuwe DS 4 Hybrid luidt de nieuwe uitvoeringen van DS Automobiles in, namelijk de uitrustingsversies Pallas en Étoile. Zo is de DS 4 Hybrid Pallas voorzien van een interieur in Diamond Tungsten-stof, akoestische zijruiten voorin en het Clean Cabin-systeem met Air Quality System in combinatie met een automatische airco met twee zones. Een parkeerhulp voor- en achteraan, een achteruitrijcamera, een adaptieve cruisecontrol en een waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook zijn ook inbegrepen.
Voor de uitvoering Étoile zijn twee interieurs leverbaar in zwart alcantara en bruin nappaleder. Elektrische stoelverwarming, het DS Iris-infotainmentsysteem, een head-updisplay, DS Matrix LED Vision-koplampen, donkergetinte achterste zijruiten en achterruit evenals akoestische zijruiten zijn allemaal standaard, samen met de verkeersdetectie achteraan. En voor elk van deze uitrustingsniveaus zijn twee extra packs verkrijgbaar om het comfort- of technologieniveau verder te verhogen.
Zo kun je nog meer genieten van de DS 4 Hybrid: van zijn stilte in de stad of van zijn grote rijbereik voor lange trajecten.
En dat alles zonder ooit een stekker te hoeven inpluggen om op te laden. Ook dat is het comfort van de French Class. ■
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!