Een van de belangrijkste doelstellingen van Peugeot is om Europees leider te worden op de markt van elektrische voertuigen voor het grote publiek. En de Franse constructeur is vastbesloten om niemand in de steek te laten onderweg naar de elektrificatie. Om dat te bereiken is het recept eenvoudig: een compleet gamma aanbieden, bereikbaar voor zo veel mogelijk mensen, met 100% elektrische modellen in alle segmenten.
In een fleetcontext is het soms moeilijk om op alle niveaus voor elektrische modellen te kiezen. Simpelweg omdat het aanbod beperkt is. Met de aanstaande komst van de nieuwe E-408, die begin oktober officieel werd gelanceerd, is Peugeot vandaag de constructeur die het meest uitgebreide elektrische gamma op de markt aanbiedt. Met daarnaast ook nog de mogelijkheid om te kiezen voor hybride of zuiver thermische motorversies. Het elektrische gamma – en dat is een bewuste keuze – sluit visueel aan bij de rest van het aanbod.
700 km voor de E-3008 Long Range
Vandaag de dag is de nieuwe Peugeot E-3008, die in juni werd gelanceerd, een van de trekpleisters in de showrooms van Peugeot. De 210-versie, die is uitgerust met een 157 kW (210 pk) sterke motor en een batterij van 73 kWh, wordt binnenkort aangevuld met de volledig nieuwe variant 230 Long Range. Dankzij de hogere capaciteit (96,9 kWh) van zijn batterij, die in Frankrijk wordt geproduceerd, zal het elektrische WLTP-rijbereik van de E-3008 Long Range niet minder dan 527 km bedragen voor de 210-versie en zelfs 700 km voor de 230 Long Range-variant met zijn motor van 170 kW (230 pk). Deze grotere batterij tast de interieur- en bagageruimte niet aan, want het beschikbare volume blijft volledig behouden.
De nieuwe E-5008, die eveneens wordt gebouwd in het Franse Sochaux, is nu te bestellen. Ook Peugeots grote elektrische SUV, die zeven echte zitplaatsen biedt dankzij een bijzonder ruim en moduleerbaar interieur, zal kunnen rekenen op die 96,9 kWh-batterij, die hem volgens de gemengde cyclus van de WLTP-norm een rijbereik biedt dat kan oplopen tot 668 km. Bovendien kan hij dankzij de vooruitgang in batterijtechnologie worden opgeladen met een vermogen van 160 kW, waardoor hij aan een snellaadpunt 150 km rijbereik kan recupereren in slechts 10 minuten. Als dat geen argumenten zijn om de perceptie van elektrisch rijden op lange trajecten radicaal te veranderen?
In de rest van zijn 100% elektrische gamma pakt Peugeot nog uit met de kleine stadsauto E-208 en de daarvan afgeleide compacte SUV E-2008 – die allebei worden aangeboden in twee motorversies (136 pk en 156 pk) – evenals de E-308 en E-308 SW. Die laatste is een van de weinige elektrische breaks die momenteel op de markt beschikbaar zijn. Een koetswerktype dat overigens erg populair blijft bij veel klanten, vooral professionele gebruikers en zelfstandigen, die de praktische kwaliteiten van zijn laadruimte naar waarde weten te schatten.
Nieuwe Peugeot E-408
Naast de plug-inhybride variant met 225 pk van de originele Peugeot 408 combineert de nieuwe Peugeot E-408 nu ook een 100% elektrische aandrijflijn met dit ‘coupésilhouet’ dat zo uniek is aan de top van het C-segment. Naast het feit dat die nieuwe E-408 ook is uitgerust met de inmiddels traditionele i-Cockpit, kan hij – net als alle andere Peugeots van de laatste generatie – rekenen op generatieve kunstmatige intelligentie via ChatGPT.
Technisch gezien is de nieuwe Peugeot E-408, die zal worden geproduceerd in de fabriek in Mulhouse, gebaseerd op het modulaire E-EMP2-platform, waardoor de aandrijvingsbatterij een plaatsje vindt onder het koetswerk, tussen de wielen, zonder dat de interieur- of bagageruimte daardoor hoeven in te leveren. Die NMC-batterij, met een nettocapaciteit van 58,2 kWh, wordt gecombineerd met een synchrone motor met permanente magneten die 157 kW (210 pk) levert. Tijdens de ontwikkeling werd de nadruk gelegd op efficiëntie, waardoor deze motor slechts 15,2 kWh/100 km verbruikt, wat een WLTP-rijbereik oplevert van 453 km. Aan het stuur kan de bestuurder gebruikmaken van de peddels om tijdens het vertragen een van de drie niveaus van elektrische regeneratie te selecteren.
Net zoals de overige 100% elektrische modellen van het merk wordt de nieuwe Peugeot E-408 aangeboden met het Allure Care-programma, met een dekking van maximaal 8 jaar of 160.000 km voor de elektromotor, de oplader, de transmissie en de belangrijkste elektrische en mechanische onderdelen. Het onderhoudsprogramma vergt slechts een bezoek aan de garage om de 2 jaar en 25.000 km. En voor wagenparkbeheer biedt het Connect Fleet-platform natuurlijk altijd oplossingen op maat van elk bedrijf. ■
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!