Voor een autojournalist slaat bij een rijtest met een nieuw model altijd het uur van de waarheid. Voor een gespecialiseerd magazine als de AutoGids vormen onze lezertests echter een ware meerwaarde, want zo komen er soms aspecten uit ‘het échte leven’ naar voor. Samen met hun respectieve partners konden Ellen en Jérôme enkele honderden kilometers met de nieuwe Renault Mégane E-Tech 100% electric rijden, een model dat een essentieel onderdeel van de elektrische strategie van Renault vormt. Cruciaal zelfs, zeker in het kader van de ‘Renaulution’ die de Franse constructeur heeft ingezet.
Ellen en Jérôme hebben een punt gemeen: het zijn geen ‘kleine’ chauffeurs, en ook geen stadsmensen die hoofdzakelijk korte trajecten in de stad afleggen. Voor het evalueren van een 100% elektrisch model hebben ze dus een heel interessant profiel. “Samen met mijn echtgenoot Tom rij ik zowat 30.000 kilometer per jaar, hoofdzakelijk buiten de stad. Met deze elektrische Mégane hebben we in vijf dagen 911 kilometer afgelegd, op autosnelwegen en op landelijke weggetjes”, legt Ellen uit.
Ook Jérôme beschouwt zichzelf als iemand die heel veel rijdt, en vooral ook als een groot autoliefhebber: “Per jaar leg ik ongeveer 35.000 kilometer af. Daar zit nogal wat autosnelweg bij, want ik pendel dagelijks tussen Namen en Luik. Maar ik rij ook veel voor het plezier, want ik ben de gelukkige eigenaar van een drietal oldtimers. Omdat ik op het platteland woon, doe ik heel weinig stadsverkeer. Samen met mijn partner Sandra hebben we van ons verblijf in Durbuy gebruik gemaakt om de streek wat te verkennen, vooral dan richting Hamoir en Barvaux, waardoor we zo een 380 kilometer hebben gereden. Daar zaten zowel autosnelwegen als relatief snelle landelijke wegen bij.”
Gemiddeld elektrisch verbruik
In de EV60-versie beschikt de Renault Mégane E-Tech 100% electric over een batterij van 60 kW, bestaande uit 12 modules van elk 24 cellen. Welke afstand konden onze lezers daardoor afleggen, en wat was hun gemiddeld verbruik? “Aan het eind van de test konden we op het dashboard een gemiddeld verbruik van 18 kWh/100 km aflezen”, stelt Jérôme. “Met een verbruikspiek van 20 kWh bij de fotosessie, toen we een beetje met de auto aan het ‘spelen’ waren. Voor het overige heb ik niet bijzonder op het verbruik gelet, en mijn gewone rijstijl toegepast.”
“Met een volle batterij konden we ongeveer 320 kilometer afleggen”, stelt een tevreden Ellen. “Het gemiddeld verbruik bedroeg 16,7 kWh per 100 km. Wat het laden betreft: daar hebben we zowel van een supercharger in Nederland gebruik gemaakt – zo konden we per minuut 25 kilometer autonomie ‘bijtanken’ – als van een publieke laadpaal, waar we met een debiet van 22 kW de batterij in 3,5 uur konden opladen.”
ONZE TESTERS STELDEN BIJ HEEL WAT TYPES LAADPALEN EEN DEGELIJKE LAADSNELHEID VAST.
Hoewel hij minder kilometers reed dan Ellen kon ook Jérôme de laadsnelheid van de elektrische Mégane in Optimum Charge evalueren. “Ik heb de capaciteit van de batterij niet te ver laten zakken. Na zowat 230 kilometer beschikten we over ongeveer 30% van het laadvermogen. Om de snellader te testen hielden we onderweg naar Durbuy halt aan een 50 kW-laadpaal. Het ging in amper 12 minuten van 67% naar 78%. ’s Nachts lieten we de Mégane aan het hotel opladen, en verder hebben we de batterij niet meer bijgeladen. Dat is trouwens ook één van de troeven van een elektrische wagen, in vergelijking met een auto met verbrandingsmotor: ’s ochtends kan je met een volledig opgeladen batterij op weg.”
Hoezo, range anxiety?
Als men het over elektrische auto’s heeft, gaat de eerste vraag bij automobilisten die aarzelen om de stap te zetten dikwijls over ‘range anxiety’, de ongerustheid over de autonomie van de auto. Terecht of niet? “Ik moet toegeven dat ik me wel een beetje zorgen maakte”, legt Ellen uit. “Om te beginnen al bij het traject richting Durbuy. In die regio zijn er niet enorm veel laadpalen te vinden. In de streek waar wij wonen is dat al evenmin het geval. Op zondag, toen we richting Nederland reden, had ik dan ook wel wat ‘range anxiety’, ja. Dit was onze eerste ervaring met een elektrische auto en we stelden ons nogal wat vragen. De theoretische autonomie van 450 kilometer hebben we niet gehaald, maar dat cijfer is uiteraard aan nogal wat voorwaarden verbonden. Of je de airco gebruikt of niet, welke rijstijl je hanteert, van die dingen. Het is dus iets wat moeilijk in te schatten valt.”
NA DE EERSTE ERVARING MET ELEKTRISCH RIJDEN VERDWIJNT DE RANGE ANXIETY SNEL.
Jérôme had wel al enige ervaring met elektrisch rijden, en maakte zich dan ook geen zorgen. “Ik heb al een paar keer en enkele dagen lang een elektrische auto kunnen uittesten. Eerlijk: een reële autonomie van 300 kilometer is meer dan voldoende. Ook met een ‘thermische’ auto heb ik de gewoonte om het verbruik in de gaten te houden en mijn tankbeurten te plannen. En bovendien is een autonomie van 300 kilometer heel wat hoger dan die van de meeste oldtimers.” (lacht)
Ellen haalde al even een aspect aan dat bij de ontwikkeling van elektrisch rijden wel eens een pijnpunt zou kunnen vormen: het laadpaalnetwerk… “Dat is een reëel probleem, want het huidige netwerk schiet duidelijk tekort. Er zijn te weinig laadpalen, en diegene die er zijn, zijn meestal te traag. Om elektrisch rijden geloofwaardig te maken heb je eigenlijk een laadpaal thuis nodig”, bevestigt onze lezeres. “Het rijcomfort, de uitrusting en de prestaties vormen echter een waardig alternatief.”
Rijervaring
Eens achter het stuur wisten onze lezers het comfort en – uiteraard – de stilte van de Mégane E-Tech 100% electric zeker naar waarde te schatten. “Die stilte maakt het comfort nog groter”, bevestigt Jérôme. “Je kan ontspannen rijden, zelfs al wil je een wat dynamischere rijstijl toepassen. Niet dat het er sportief kan aan toe gaan, dat is gezien het gewicht niet mogelijk.”
“De auto stuurt licht en aangenaam”, vult Ellen aan. “In de bochten kan je het gewicht van de auto soms wel voelen, dat klopt. Maar voor het overige is het een aangename rijervaring. Op de bochtige wegen rond Durbuy vond ik de Sport-modus wel aangenaam. Met 220 pk onder de voet kan je pittig accelereren. Omdat mijn partner wat rugproblemen heeft konden we de comfortabele zetels zeker appreciëren, zeker op langere trajecten. De bedieningen aan het stuur kunnen echter nog worden verbeterd, die staan naar mijn smaak wat te dicht bij elkaar. Ook het opbergen van de laadkabel bleek niet altijd heel praktisch te verlopen, al zeker niet als er wat bagage in de koffer steekt. Een ideetje voor de constructeurs: een automatisch oprolbare kabel zou zeker handig zijn. En hoewel het hele dashboard ons wat te ‘plastiekerig’ aanvoelde, waren we allebei fan van het grote touchscreen, dat zich makkelijk met een smartphone laat verbinden, zowel een Apple als een Android. Alle functies zijn makkelijk terug te vinden en eenvoudig te bedienen.”
DE STILTE VAN DEZE ELEKTRISCHE MÉGANE DRAAGT BIJ TOT HET COMFORT. JE KAN ONTSPANNEN RIJDEN, AL KAN ER OOK EEN DYNAMISCHE RIJSTIJL WORDEN TOEGEPAST.
Ook bij Jérôme vielen de infotainmenttroeven van de met een OpenR-multimediasysteem uitgeruste Mégane E-Tech 100% electric in de smaak: “Het Google-systeem is heel efficiënt en aangenaam in het gebruik. Renault had ook het goede idee om voor sommige functies, zoals voor de verwarming, een snelbediening te behouden. Ik ben geen fan van de ‘alles via het scherm’-bediening die sommige merken toepassen. Dat is meestal gewoon een marketing- en economische keuze, want een touchscreen is minder duur dan een fysieke bedieningsknop. Indien ik een minder positief aspect zou moeten aanhalen, dan wel het aantal biepjes dat we te horen kregen. Ligt een beetje aan de hoge kant, vind ik.”
Overtuigd of niet?
Na afloop van de vijfdaagse aan het stuur van de Renault Mégane E-Tech 100% electric blijken onze lezers overtuigd van de voordelen van elektrisch rijden. “Een aangename verrassing”, glimlacht Ellen. “En we zijn inderdaad overtuigd. Indien ik een elektrische auto zou kopen, zou het evenwel als tweede wagen zijn, en met een thuislaadpaal. We hebben ook enkele paarden en moeten dus een aanhangwagen kunnen trekken. Voor zover ik weet is dat bij de huidige beschikbare elektrische modellen nog niet mogelijk en dat vormt dus een obstakel (nvdr: uitstekend nieuws voor Ellen: in tegenstelling tot het gros van de elektrische auto’s is de Mégane E-Tech 100% electric gehomologeerd om een aanhanger tot 900 kg te trekken, met een waaier aan opties voor de trekhaak). Maar dit lange testweekend met de Mégane E-Tech 100% electric heeft onze bedenkingen inzake elektrisch rijden wel helemaal doen verdwijnen.”
Jérôme heeft ondertussen de knoop doorgehakt: zijn volgende bedrijfswagen, de auto die hij elke dag gebruikt, wordt een elektrische. “Dankzij mijn vorige tests van elektrische voertuigen was ik al overtuigd. Ik kende de voordelen van elektrisch rijden al. En deze Mégane E-Tech heeft me alleen maar gesterkt in mijn overtuiging.”
Foto's: Frédéric Guisset
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!