Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / Mercedes EQE, een intelligente zakenberline - In samenwerking met Mercedes-EQ

In het segment van de zakenberlines heeft de Mercedes EQE zich snel de status van referentie weten te verweren. Uiteraard dankzij zijn comfort en prestaties, maar ook dankzij een intelligente navigatie, die toelaat zijn hoogtechnologische aandrijving optimaal te benutten.

De Mercedes EQE is sinds een jaar op de markt, en had niet veel tijd nodig om de nochtans veeleisende markt van zakenberlines te overtuigen. Door zich vooral op professionele klanten te richten wist de EQE meteen indruk te maken, dankzij het comfort voor zowel bestuurder als passagiers achterin, die maximaal kunnen profiteren van de wielbasis (van 3.120 millimeter), die amper korter is dan die van de andere grote elektrische berline van het merk, de EQS.

Voorin kunnen de passagiers ten volle genieten van het in optie aangeboden MBUX-hyperscreen (Mercedes-Benz User Experience). Achter een enorm gebogen paneel van 141 cm breed schuilen meerdere schermen met hoge resolutie. Het voor dit scherm gebruikte gietproces bij hoge temperatuur zorgt er voor dat er dankzij een aluminiumsilicaat coating zonder vervorming naar de schermen kan worden gekeken. Bovendien is het gebruikte materiaal krasbestendig en makkelijk schoon te maken.

Mercedes EQE

ELECTRIC INTELLIGENCE

Eén van de meest interessante vernieuwende functies van de Mercedes EQE is het navigatiesysteem met Electric Intelligence, speciaal ontwikkeld voor elektrisch rijden. Het plant niet alleen de snelste route, maar ook de meest comfortabele, door via meerdere factoren rekening te houden met de laadpauzes. Deze Electric Intelligence-functie is ook dynamisch en houdt bijvoorbeeld rekening met files of met een wijziging in de rijstijl.

Bestuurders van elektrische wagens weten het maar al te goed: het is niet altijd nodig of interessant om bij elke stop maximaal te laden. De laadpauzes worden dan ook voor het hele traject zo gunstig mogelijk gepland. Het systeem geeft ook de beschikbaarheid van de laadpalen aan. Aan de laadpaal krijgt de bestuurder van de Mercedes EQE dan een concreet advies voor de optimale laadtijd: het kan immers interessanter zijn om twee keer kort met een hoog laadvermogen te laden, dan één langere laadsessie in te lassen. Snel via gelijkstroom laden kan met een vermogen tot 170 kW, waardoor de autonomie bijvoorbeeld in amper 15 minuten met 250 kilometer kan worden verhoogd.

Mercedes EQE

GEOPTIMALISEERDE AUTONOMIE

Bovendien krijgen laadpalen die door de gebruiker manueel langs het parcours worden toegevoegd – bijvoorbeeld omdat men de plek kent en men er zich thuis voelt – voorrang van de planner. Het is ook mogelijk om sommige laadpalen uit te sluiten. In de voorspellingen houdt de autonomiecalculator rekening met heel wat parameters: de topografie, de omgevingstemperatuur, de snelheid, maar ook wat er nodig is qua verwarming of koeling, en dus ook de gewoontes van de gebruiker. De bestuurder komt ook onmiddellijk de laadkost te weten, wat altijd van pas komt. Het Mercedes me Charge netwerk behoort bovendien tot de meest dichte ter wereld, met in Europa alleen al meer dan 200.000 laadpunten.

De lithium-ion batterij, met een energiecapaciteit van 90 kWh, bestaat uit tien modules en maakt in de cellen gebruik van geavanceerde chemie, met een kobaltgehalte dat minder 10 procent bedraagt. Belangrijk detail: de OTA (over-the-air) updates zorgen er voor dat de batterij gedurende zijn hele levensduur over een optimaal energiebeheer beschikt. Met zijn permanent bekrachtigde synchrone elektromotor van 215 kW en 530 Nm beschikt de Mercedes EQE 350 bijvoorbeeld over een WLTP-autonomie tussen 545 en 660 kilometer. Zo kunnen ook de lange trajecten zonder laadvrees worden aangevat.

Mercedes EQE

RIJPLEZIER

Op technisch vlak staat de Mercedes EQE dan wel heel dicht bij de EQS luxeberline, maar het model beschikt wel over een scherper rijgedrag, vooral dankzij een iets kortere wielbasis en een kleinere overhang. In optie kan de EQE beschikken over de Airmatic pneumatische ophanging met continu aanpasbare ADS+ schokdempers, en ook over een sturende achteras, waarvan de stuurhoek 10° kan bedragen. Met deze heel interessante vierwielbesturing wordt de draaicirkel van 12,5 meter herleid tot 10,7 meter. Zo wordt de EQE in de stad net zo wendbaar als een compacte auto.

In België bestaat het Mercedes EQE gamma uit vijf modellen. Naast de EQE 300 (180 kW), de EQE 350+ Long Range (215 kW) en de EQE 500 4Matic AMG Line (300 kW) zijn er ook twee absoluut sportieve versies. Nadat ze door de specialisten van AMG in Affalterbach onder handen zijn genomen produceren de Mercedes-AMG EQE 43 4Matic en 53 4Matic+ respectievelijk 350 kW en 460 kW, of zelfs 505 kW indien de 53 voorzien is van het Pack AMG Dynamic Plus. Of hoe elektriciteit en sportiviteit best kunnen samengaan.

Mercedes EQE

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten