De Ford Mustang Mach-E werd in november 2019 tijdens het salon van Los Angeles voorgesteld en zorgde al meteen voor ophef. De Mach-E, het allereerste model dat de het merk met de blauwe ovaal van een leeg blad tot een 100% elektrische auto had ontworpen, was in geen enkel hokje te vangen, maar zorgde er toch voor dat de iconische geschiedenis van de Ford Mustang een nieuw hoofdstuk kreeg.
VEROVERING
Aan het eind van de 18de eeuw speelde de mustang een belangrijke rol in het veroveren van de vlaktes in het westen van Amerika. Een paar eeuwen later eist de Ford Mustang Mach-E eveneens de hoofdrol op, maar voor een volledig ander type verovering. Die van de potentiële klanten op een steeds wijzigende automobielmarkt. Zo verlieten 80 procent van de bestuurders van de Ford Mustang Mach-E andere automerken om zich achter de elektrische transformatie van Ford te scharen. Voor heel wat gezinnen is de keuze voor de 100% elektrische cross-over van Ford, de Mustang Mach-E, ook een eerste kennismaking met het dagelijks gebruik van een elektrische wagen.
Sinds zijn lancering werd het gamma van de Ford Mustang Mach-E steeds verder uitgebreid en vervolledigd. Zo beschikt de Mustang Mach-E nu over vier vermogensniveaus (269 pk, 294 pk, 351 pk en 487 pk), dankzij twee duidelijk verschillende batterijen ook over twee autonomieniveaus (76 kWh Standard Range en 99 kWh Extended Range), twee aandrijfmodi (RWD - achterwielaandrijving, en AWD – vierwielaandrijving met twee motoren) en drie afwerkingsniveaus (Base, Premium en GT).
TOT 600 KM AUTONOMIE
De Ford Mustang Mach-E kan niet alleen buigen op een korte levertermijn – dankzij de ruime stock die in België aanwezig is – maar kan ook beschikken over een maximale autonomie van 600 kilometer volgens de WLTP-norm. Dat is het geval bij het gebruik van de 99 KwH batterij en de RWD-versie, waarbij dus één motor de achteras aandrijft. Deze permanent-magneet synchrone elektromotor biedt zo een vermogen van 294 pk. Deze elektrische aandrijving zorgt er door de regeneratie bij het lichten van de voet bovendien voor dat er zo goed als permanent met één pedaal kan worden gereden (One Pedal Drive).
Sinds kort is het Premium afwerkingsniveau beschikbaar op de Extended Range-versie. Bij de uitrusting horen standaard 19-duims lichtmetalen velgen, adaptieve LED-koplampen, in acht richtingen elektrische regelbare zetels voor bestuurder en passagiers, en enkele zwarte afwerkingstoetsen van het koetswerk. De Ford Mustang Mach-E beschikt in al zijn uitvoeringen ook over de 2.0-versie van Fords intelligente snelheidsregelaar, die de gegevens van het navigatiesysteem en de camera vooraan gebruikt om automatisch de snelheid aan te passen in functie van de verkeersborden, maar ook aan de scherpte van de bochten of de aanwezigheid van rotondes op de geselecteerde route.
GEKNIPT OM TE REIZEN
Bij het ontwerp van de Ford Mustang Mach-E werd ook nagedacht over het gebruiksgemak en het comfort van bestuurder en passagiers. Zo beschikt de wagen over het met de cloud verbonden Next Generation SYNC infotainmentsysteem. Niet alleen laat dat toe om de software van op afstand te updaten, de ‘online’ architectuur zorgt ook voor een heel performant navigatiesysteem, dat rekening houdt met het laadniveau van de batterij en de beschikbaarheid van publieke laadpalen op het traject.
De FordPass applicatie schenkt de Mustang Mach-E ook een ‘intelligente autonomie’-functie, die de uitgestippelde trajecten nog verder optimaliseert, door de autonomie aan te passen aan het wegtype in de navigatie, de weersomstandigheden en zelfs de rijstijl van de bestuurder. Beter nog, gedurende de eerste vijf jaar is de toegang tot de BlueOval-diensten – goed voor zowat 500.000 laadpalen in Europa – helemaal gratis. Bij iedere laadbeurt aan een laadpaal die deel uitmaakt van het FordPass-netwerk ontvangt de gebruiker een bericht op de applicatie, een e-mail en een gedetailleerde factuur.
Op de versies met uitgebreide autonomie is de Ford Mustang Mach-E voortaan ook in staat om een aanhangwagen tot 1.500 kilogram te trekken, cijfers die zeldzaam zijn voor een elektrisch voertuig. En zelfs indien de kofferinhoud (van 402 liter tot 1.420 liter) niet voldoende zou zijn om alle bagage mee te noemen heeft Mustang Mach-E ook nog een zogenaamde ‘frunk’ van 100 liter voorin. Bovendien is de auto ook gehomologeerd om een dakkoffer voor maximum 75 kilogram bagage mee te nemen. Wie doet beter?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!