M et zijn nieuwe look wil Volkswagen wereldwijd een modernere en authentiekere uitstraling. Het nieuwe logo in vlakke 2D-optiek is duidelijker en beperkt tot zijn essentiële bestanddelen. Merkidentiteit en logo zijn in eerste instantie gericht op hoge flexibiliteit en digitale toepassingen. Die heroriëntatie van Volkswagens merkidentiteit is een van de grootste rebrandings ter wereld. De transformatie zou tegen midden 2020 afgerond moeten zijn. “De nieuwe merkidentiteit markeert het begin van een nieuw tijdperk voor Volkswagen”, zegt Jürgen Stackmann, lid van de raad van bestuur voor Sales, Marketing & Aftersales. “Het merk voltrekt met de formulering van nieuwe inhoudelijke vereisten en met nieuwe producten een ingrijpende verandering in de richting van een uitstootvrije toekomst voor iedereen. Dit is het juiste moment om de nieuwe attitude van ons merk ook voor de buitenwereld zichtbaar te maken.”
New Volkswagen
‘New Volkswagen’ wordt zo in het design van de voertuigen evenals in het klantencontact en in de huisstijl zicht- en tastbaar. De nieuwe look geldt zowel voor Volkswagen-personenwagens als voor Volkswagen-bedrijfsvoertuigen. Jochen Sengpiehl, Chief Marketing Officer van Volkswagen, legt uit: “We hebben een nieuwe merkervaring gecreëerd, die wereldwijd uniform is via alle kanalen en via alle touchpoints. Kortom, we willen niet langer een perfecte reclame-
wereld tonen. We willen in onze bedrijfscommunicatie menselijker en levendiger worden, het klantenperspectief serieuzer nemen en authentieke verhalen vertellen.” Volkswagen heeft zich de voorbije jaren fundamenteel geheroriënteerd. Het merk ziet zijn toekomst als elektrisch, volledig geconnecteerd en CO2-neutraal. Het wil zo zijn verantwoordelijkheid nemen voor het klimaat en de leidraad daarbij zijn de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs. Uiterlijk in 2050 wil het merk een CO2-neutrale balans hebben, niet alleen met zijn wagenpark, maar ook als bedrijf in zijn geheel. Elektromobiliteit is de nieuwe leidende technologie, die Volkswagen voor miljoenen mensen toegankelijk wil maken. Tegen 2025 al wil Volkswagen‘s werelds nummer één zijn met een gamma van meer dan twintig e-modellen en een verkoop van 1 miljoen elektrische voertuigen. New Brand Design Volkswagen wil evolueren van een pure autoconstructeur naar een aanbieder van moderne mobiliteitsoplossingen en smart devices, waarmee het bedrijf het dagelijkse leven voor klanten gemakkelijker en aangenamer tracht te maken.
Nieuw logo, visueel en auditief
Het belangrijkste merksymbool werd grondig hertekend: Het Volkswagen-logo is de belangrijkste link tussen product en merk: het staat voor Volkswagen-waarden zoals kwaliteit, aandacht voor detail, levensduur. Tegelijkertijd oogde het tot nu gebruikte 3D-logo in het digitale tijdperk enigszins onbeweeglijk. “Het nieuwe 2D-logo is beperkt tot zijn essentiële bestanddelen: het is vlak, open, contrastrijk en helder waar te nemen, gemakkelijk en flexibel in gebruik en uitstekend te herkennen in digitale media”, zegt Jochen Sengpiehl.
Een andere belangrijke innovatie: de ‘W’ zweeft, een opvallend verschil met eerdere versies. Het kleurenpalet wordt uitgebreid met nog een blauwtint en laat extra kleurenvarianten van het logo toe, zoals een Volkswagen-logo in het rood voor GTI-modellen.
Andere kernelementen van dit New Brand Design zijn onder meer het moving frame en het sound logo. Het moving frame maakt een eind aan de tot nu toe rigide positionering van het logo in de rechter benedenhoek, beweegt levendig over digitale oppervlakken, en maakt het mogelijk om het logo flexibel aan te brengen op de plaatsen waar dat het meest zinvol is. En Volkswagen zal voortaan afstand doen van een merkclaim. In plaats daarvan kiest het merk voor een sound logo, een onmiskenbaar geluid voor de toekomst. Het nieuwe merkgeluid verschijnt zowel in het product, in het voertuig zelf, als in de communicatie, bijvoorbeeld in tv- of radioreclame. Bovendien zal deze sound ook te horen zijn bij het verlaten van de ID.3.
Hij wordt een zij
Als speciale nieuwigheid zal Volkswagen voortaan op bijna alle markten met een vrouwenstem
spreken. Tot nog toe was dat in de meeste gevallen een mannenstem. “Het is een warme, sympathieke en zelfverzekerde stem. We vinden dat ze perfect bij ons past”, aldus Jochen Sengpiehl. “Veel klanten ontwikkelen een innige relatie met Volkswagen, en sommige geven hun auto zelfs een naam. We willen die natuurlijke, emotionele verbinding beter overbrengen.” De naam die deze klanten aan hun auto geven, zal binnenkort dus in hoofdzaak vrouwelijk zijn...
Download het complete dossier over de Volkswagen ID.3
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!