De BMW 5 Reeks is altijd al een karaktervolle berline geweest. Het model zag in 1972 het levenslicht en sinds meer dan 50 jaar speelt het een belangrijke rol voor de Beierse constructeur, zowel bij particuliere als zakelijke bestuurders. Vanaf oktober wil de achtste generatie, die intern het label G60 meekreeg, een vervolg breien aan de traditionele combinatie van technologische vernieuwing en sportieve elegantie in de wereld van high-end voertuigen en berlines.
Nog meer verbonden
Binnenin is de nieuwe BMW 5 Reeks technologischer en meer verbonden dan ooit, dankzij een systematische digitalisering van de functies. Zo beschikt de wagen nu over een breed gebogen scherm – de BMW Curved Display – waardoor de positie van de bestuurder een hele nieuwe interpretatie krijgt. Deze volledig digitale display bestaat uit een informatiescherm van 12,3 duim en een controlescherm van 14,9 duim. In dit unieke paneel schuilt de meest recente versie van BMW iDrive OS 8.5. Naast draadloze updates en een maximale connectiviteit biedt het in-house ontwikkelde besturingssysteem een volledige waaier aan afstellingen en sfeerparameters.
Ook nieuw zijn het onderaan afgevlakte stuur en bedieningen – zowel keuzehendels als toetsen – die gebruik maken touchtechnologie. Het display en de verbeterde BMW iDrive-bediening met QuickSelect beschikt over een hertekend home-scherm, waarbij de functie-icoontjes verticaal aan de zijde van de bestuurder zijn geplaatst, wat toelaat om die functies op intuïtieve wijze te bedienen, zonder eerst naar een submenu hoeven te gaan.
Het interieur wordt ook gekenmerkt door de nieuwe BMW Interaction Bar, beschikbaar op de elektrische modellen. Deze functionele eenheid, die beschikt over een backlight, strekt zich over de gehele breedte van het dashboard uit en is voorzien van touchbediening. Daarmee kan onder andere de ventilatie en de airconditioning worden bediend, maar ook de waarschuwingslichten. Deze balk, deel van het Ambient Light, communiceert met de inzittenden en kan bijvoorbeeld waarschuwen voor een inkomend telefoongesprek – de nieuwe BMW 5 Reeks beschikt standaard over twee 5G gsm-antennes – of kan dankzij de Safe Exit functie ook meegeven of het veilig is om de wagen te verlaten.
Autonoom rijden
Parkeren is nooit zo eenvoudig geweest als met de achtste generatie van de BMW 5 Reeks. Het nieuwe model beschikt standaard immers over het Parking Assistant Pack, waarbij ook de Reversing Assistant hoort. Het optionele Parking Assistant Pack Professional voegt daar nog eens autonoom parkeren bij, een systeem dat zowel van in de auto als van buiten het voertuig, via een smartphone, kan worden geactiveerd. Deze optie omvat ook geautomatiseerde manoeuvres, op een maximale afstand van 200 meter.
Het in optie verkrijgbare Driving Assistant Pack Professional combineert dan weer talrijke functies voor het autonoom rijden, zoals een actieve cruise control, stuurassistent, of rijvakassistent. Beter nog, de nieuwe BMW 5 Reeks zal ‘s werelds eerste Active Lane Change Assistant met oogactivatie aanbieden, vanaf die beschikbaar is in België en Luxemburg. Hoe die precies werkt? Op de autosnelweg stelt het systeem, van zodra het denkt dat de wagen zonder risico van rijvak kan veranderen, een manoeuvre voor, dat de bestuurder eenvoudig kan bevestigen door in de buitenspiegel te kijken. De Active Lane Change Assistant geeft de stuurinrichting dan een impuls om die verandering van rijvak uit te voeren.
Motorversies: vrijheid van keuze
Het is een goede gewoonte die BMW ook graag in stand houdt: de klant wordt geen specifiek motortype opgelegd. De verbrandingsmotor met lichte hybride staat naast de oplaadbare hybride en een 100% elektrische versie. Het gamma varieert van afzetmarkt tot afzetmarkt, en dat is ook logisch. De verwachtingen en behoeften in de Verenigde Staten zijn bijvoorbeeld niet dezelfde als in Europa.
Op de Belux-markt wordt het gamma van de BMW 5 Reeks berline aangevoerd door een volledig elektrische variant, de BMW i5 M60 xDrive. Die is voorzien van twee elektromotoren – één op elke as – en beschikt dus over vierwielaandrijving. De BMW i5 M60 xDrive beschikt over een maximaal vermogen van 442 kW (601 pk) voor een koppel van 795 Nm. Er bestaat ook een tweede elektrische versie, de BMW i5 eDrive40 (achterwielaandrijver, 250 kW en 400 Nm). Dankzij een geoptimaliseerd beheer, adaptieve recuperatie en een warmtepomp leggen deze twee versies een WLTP-autonomie voor van respectievelijk 457 tot 516 km en 499 tot 582 km.
Qua verbrandingsmotoren biedt BMW zowel benzine- als dieselversies aan, met de BMW 520i (4 cil. van 208 pk) en de BMW 520d (ook in xDrive, 4 cil. van 197 pk). In de lente van 2024 komen er ook twee plug-in hybrideversies op de markt, de BMW 530e en BMW 550e xDrive. Nog volgend jaar lanceert BMW de nieuwe BMW 5 Reeks Touring, een nieuwe zescilinder diesel, en ook een extra vierwielaangedreven variant van de volledig elektrische BMW i5. Kwestie van een nog vollediger gamma te kunnen aanbieden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!