Enkele weken geleden, in de AutoGids van eind oktober, gaven we de Eerste Test van de nieuwe BMW i5 in M60 xDrive-uitvoering, voorzien van twee synchrone krachtbronnen met permanente magneet. Die produceren een maximaal vermogen van 601 pk (442 kW). Als speerpunt van de nieuwe BMW 5 Reeks, de achtste versie al van dit iconische model, mocht onze lezers deze BMW i5 even aan de tand voelen, in de 304 pk (250 Kw) sterke eDrive40 versie. Bijna een week lang konden Xavier en Roger op voor hen vertrouwde wegen onderweg aan het stuur van de in Phytonic Blue uitgevoerde BMW i5. Dat gebeurde in de streek rond Wuustwezel (voor Roger) en Feluy (voor Xavier).
VERSCHILLENDE PROFIELEN
“Over het algemeen gesproken rijd ik vooral in de stad en op de snelweg. Ik legde zowat 300 km af, met het hele gezin en onze kleinkinderen. Ik reed niet meer dan gewoonlijk, maar ik heb de wagen wel iedere dag gebruikt”, stelt de gepensioneerde Roger. “Ik reed ook zowat 300 km”, vult Xavier aan. “Ik wou deze BMW i5 in veel verschillende omstandigheden testen, en heb dus snelwegen, hoofdwegen en enkele kleine baantjes gebruikt, vooral om de kinderen naar school te brengen. Het is trouwens op die kleinere wegen dat de BMW i5 me het meest verbaasd heeft. Zijn wendbaarheid is best verrassend te noemen! Zelfs in vergelijking met mijn BMW 5 Reeks Touring van de huidige generatie. Deze BMW i5 is echt heel wendbaar en aangenaam om te besturen.”
Het comfort en de wendbaarheid van de nieuwe BMW i5 maakten indruk op onze lezers, die de wagen een kleine week konden testen.
Een mening die wordt gedeeld door Roger. Ook hij kent de 5 Reeks van BMW door en door: “Ik denk dat ik al zowat 20 jaar met een BMW 5 Reeks rijd, en iedere dag ben ik daar blij om. Vooral door het niveau van de service bij BMW. Hier wist ik zeker de stilte van de BMW i5 naar waarde te schatten – al hoor ik nog liever het geluid van een zescilinder – net zoals de soepelheid van de auto. Op het vlak van comfort valt er voor de chauffeur en de passagier niets aan te merken, al vind ik wel dat er nogal veel ‘bliepjes’ te horen zijn. Achterin zou het comfort evenwel nog groter zijn indien de vijfde passagier zijn benen niet zou hoeven op te trekken.”
“Die centrale tunnel is inderdaad nogal prominent aanwezig, ondanks de afwezigheid van een transmissie”, beaamt Xavier. “Maar ik begrijp dat BMW er voor gekozen heeft om voor alle verschillende modellen van de 5 Reeks hetzelfde platform te gebruiken. Een intelligente keuze vind ik dat. Om deze BMW i5 zo heel sterk op een traditionele BMW 5 Reeks lijkt, kan hij iemand die nog twijfelt misschien wel overtuigen om naar elektrisch rijden over te stappen.”
EN HET OPLADEN?
Of het nu klopt of niet, maar een groot deel van de perceptie over elektrische mobiliteit wordt bepaald door het opladen van de auto. “Hoewel niemand thuis een benzinepomp staan heeft, vind ik wel dat als je eigenaar bent van een elektrische wagen je beter ook over een thuislaadpaal beschikt”, stelt Xavier. “Behalve bij die lange vakantietrips die je één of twee keer per jaar maakt, vormt de autonomie geen enkel probleem.”
“Deze test was voor mij een eerste ervaring met elektrisch rijden. Met de door BMW geleverde laadkaart is het laden van de i5 echt heel makkelijk”, merkt Roger op.
Of het nu klopt of niet, maar een groot deel van de perceptie over elektrische mobiliteit wordt bepaald door het opladen van de auto.
POSITIEVE BALANS
“Qua uitrusting volgt BMW de huidige trend en worden er minder fysieke knoppen gebruikt, maar de iDrive is er wel nog”, stelt Xavier vast. “Toch raad ik de bestuurders van de BMW i5 aan om ruim de tijd te nemen om voor het vertrek op het grote scherm alle nodige instellingen aan te passen. Ik vond het ook wel interessant dat ik alle apps van mijn smartphone via Android Auto volop kon gebruiken.”
Na de testweek stelden onze lezers een positieve balans op over hun ervaringen aan het stuur van de BMW i5. “Indien ik iemand een elektrische wagen zou moeten aanbevelen, dan zou het deze i5 zijn. Maar ik hoop dat BMW in de toekomst ook voor waterstofmotoren zal kiezen”, lacht Roger. “Persoonlijk ben ik al lang dol op het elektrische concept. Het interesseert me ook enorm. Er was dus niet veel nodig om me helemaal te overtuigen. En door deze i5 ben ik helemaal voor de idee gewonnen!”, besluit Xavier enthousiast.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!