Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / #PHEV Challenge… aanvaard! - in samenwerking met Range Rover

Geschreven door Miles Magazine op 03-05-2023

De Range Rover Sport is het gewoon om een uitdaging aan te gaan. En dat is net wat MILES zich ook heeft voorgenomen, door de indrukwekkende offroadkwaliteiten van de wagen aan de tand te voelen,… zeker in elektrische modus!

Na zich aan de beklimming van Pikes Peak te hebben gewaagd, na de woestijn van het Empty Quarter op het Arabische schiereiland te hebben doorkruist, na de hellingen van de Zwitserse Inferno Downhill te hebben verteerd, na zich om de 99 bochten van de Dragon Road te hebben geslingerd en ook de 999 treden van de Hemelpoort in het Chinese Tianmen te hebben genomen, ging de Range Rover Sport in de waterkrachtcentrale van het IJslandse Karahnjukar recent ook de Spillway Challenge aan.

Maar MILES vertoeft op deze schitterende winterdag om een heel andere reden in het Catalaanse hinterland ten noordoosten van Barcelona. Om een heel andere uitdaging aan te gaan. We hebben afgesproken in Les Comes. Dit 800 hectare grote privédomein is helemaal aan offroad gewijd en biedt zowat 80 kilometer aan pistes en paden, middenin een indrukwekkend en vervaarlijk uitziend massief. In zijn Varesine Blue-outfit, en voorzien van spijkerbanden, wacht de nieuwe Range Rover Sport PHEV ons op.

Range Rover Sport x Miles Magazine

Enkel elektrisch

De challenge van vandaag is duidelijk: het hele uitgestippelde offroad parcours afleggen in elektrische modus, zonder beroep te doen op de drieliter zescilinder die in het vooronder van onze Autobiography P510e-versie steekt. We mogen dus enkel de elektrische motor van 143 pk en de batterij van 38,2 kWh gebruiken. Om onze auto vol met ionen te ‘tanken’ was er aan een gewone wallbox slechts vijf uur nodig. Met een snellader van 50 kW was dat zelfs minder dan een uur geweest.

IN DE PHEV-VERSIE GENIET DE RANGE ROVER SPORT NOG TOT 30 JUNI VAN BELANGRIJKE FISCALE VOORDELEN VOOR PROFESSIONELE GEBRUIKERS.

“Heb vertrouwen in uw instructeur… en in de wagen.” Dat is de korte samenvatting van de boodschap die mensen van het merk ons voor de start toevertrouwen. Tientallen minuten mogen we ons, met vergrendelde differentiëlen en korte versnellingsbakverhoudingen, uitleven op een steeds lastiger wordend parcours. Daarbij doen we graag beroep op de ervaring van onze begeleider – een blozende Schot die evenveel zin voor humor heeft als ervaring in offroadrijden. In een ontzettend smal stuk, met vele diepe sporen, laten de 360°-camera’s toe om juist in te schatten waar de wielen zich bevinden. Zo kan er voldoende afstand worden gehouden met de scherpe rotsen aan de rand van het parcours. Het is zelfs mogelijk om virtueel te ‘kijken’ wat er onder de motorkap gebeurt.

Range Rover Sport x Miles Magazine

Indrukwekkend

Na een hele scherpe bocht, een uitstekende gelegenheid om de vierwielsturing van de Range Rover Sport aan de tand te voelen (de achterwielen kunnen tot 7,3 graden meedraaien), lijken we vast te zitten. Voor ons rijst een grote rotswand op. Een ware muur. “Oei! Een doodlopend stuk! Hebben we het foute parcours gevolgd?”, vraagt onze instructeur met een brede grijns. “Heb vertrouwen in de auto. Die geraakt er zonder problemen over.” En inderdaad. Hoewel we enkel de stralende blauwe lucht boven Les Comes zien, wordt het obstakel met een voorzichtige rechtervoet in een handomdraai stapvoets overschreden, dankzij de intelligente integrale transmissie iAWD. 

Bruggen die worden overgestoken, zijwaartse hellingen – ​​tot 30 graden (!): onze Range Rover Sport laat ons toe om het plezier van extreem offroad rijden in idyllische omstandigheden te (her)ontdekken. Na een nieuwe heuvel te hebben beklommen krijgen we op 600 meter hoogte een adembenemend zicht op het bergmassief van Montserrat. Maar het is ondertussen ook tijd om terug te keren naar het basiskamp. En dat gebeurt langs een indrukwekkende en ontzettend steile afdaling, met schier onneembare ‘trappen’. En toch…

De Terrain Response 2 omvat het nieuwe AOCC-systeem, vier letters die voor ‘Adaptive Offroad Cruise Control’ staan. Die technologische waaier aan verschillende functies stelt de Range Rover Sport in staat om zich helemaal aan de topologie van het terrein aan te passen. Deze adaptieve offroad cruise control beschikt over meerdere comfortniveaus met bijhorend rijritme. Het snufje valt onmiddellijk in de smaak, wat het is zo mogelijk nog efficiënter dan de Hill Descent Control (HDC). Als de bestuurder de AOCC de snelheid, remmen en dynamische luchtdemping toevertrouwt, hoeft hij of zij er enkel voor te zorgen dat de wielen juist geplaatst worden, om zo alle obstakels te verorberen en langzaam maar zeker die lange en steile afdaling af te werken.

Range Rover Sport x Miles Magazine

Gegarandeerd comfort

Omdat we het parcours konden afleggen met een lager energieverbruik dan de staff had verwacht, hebben we zelfs recht op een tweede rondje. Een uitstekende gelegenheid om ook het comfort van deze Range Rover Sport naar waarde te schatten, en dan vooral de in twintig richtingen verstelbare geventileerde en verwarmde zetels. Omdat we voortdurend heel geconcentreerd aan het rijden waren, hadden we er ook amper bij stilgestaan dat er binnenin de wagen een bijna gewijde stilte heerst. Ook het stof maakt geen kans om naar binnen te dringen, dankzij het efficiënte luchtzuiveringssysteem (PM2.5). Naast de geluidsisolatie beschikt de Range Rover Sport trouwens ook over een actieve geluidsonderdrukking, via het Meridian 3D audiosysteem. Cocon-effect gegarandeerd!

Omdat onze batterij na ons tochtje door de heuvels nog voldoende opgeladen was, kunnen we ook volop genieten van het rallyparcours dat door het team van Jaguar Land Rover werd uitgestippeld. Ook daar doen we geen beroep op het volledige vermogen van onze Range Rover Sport Autobiography P510e – geen gebruik van de verbrandingsmotor dus – maar verkiezen we door te gaan in de elektrische modus. Deze keer echter wel met het doel om zo snel en zo performant mogelijk te rijden, zonder evenwel de zescilinder wakker te maken. Opdracht geslaagd! Dat belooft voor de toekomst. Want eind volgend jaar wordt er een volledig elektrische versie van de Range Rover Sport voorgesteld. Zo houdt Jaguar Land Rover zijn belofte om tegen 2039 volledig koolstofneutraal te worden, zowel in zijn toeleveringsketen, producten als activiteiten. 

EIND VOLGEND JAAR WORDT ER EEN VOLLEDIG ELEKTRISCHE VERSIE VAN DE RANGE ROVER SPORT VOORGESTELD.

Het echte dynamische potentieel van deze Range Rover Sport P510e wordt ons getoond door één van de ambassadeurs van het merk. Voor hij zich met succes omschoolde tot stunt- en precisierijder in de filmwereld – hij was onder andere de stuntdubbel van Daniel Craig in de meest recente episodes van de James Bond-saga – had Mark Higgins een mooie rallycarrière. Hij laat wel de volledige 510 paarden van onze Range Rover Sport grommen, maar de Brit is toch ook nieuwsgierig naar onze indrukken van de dag.

Met deze Range Rover Sport in elektrische modus hebben we gemerkt dat bij het overschrijden van lastige hindernissen het vooral het menselijke brein is dat voor beperkingen zorgt. De capaciteit om er in te geloven. Het vertrouwen in de technologie. “Helemaal! Toen men mij vroeg om dezelfde heuvelrit als jullie te maken, had ik geen benul van wat me te wachten stond”, geeft de rijder van het eiland Man toe. “Indien ik geen instructeur naast me had gehad, dan had ik me nooit aan sommige stukken durven wagen. Mocht ik alleen in de auto hebben gezeten, dan was ik zeker een paar keer op mijn stappen teruggekeerd, in de overtuiging dat het onmogelijk was om daar over te geraken…”

Range Rover Sport x Miles Magazine

De nieuwe Range Rover Sport is beschikbaar in België vanaf € 97.116. Voor meer informatie kan u terecht op www.landrover.be.

 

 

Het Gentleman Driver's Magazine van AutoGids

Facebook: @theMilesmagazine / Instagram: @miles_magazine

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten