Na zijn triomfantelijke doortocht in het wereldkampioenschap rally (WRC) heeft Volkswagen Motorsport er geen gras over laten groeien om nieuwe uitdagingen te bedenken. En bij gebrek aan voldoende sportcompetities voor elektrische voertuigen besloten de mannen in het blauw om te beginnen met een aanval op het record in Pikes Peak, de befaamde heuvelklimrace in de Verenigde Staten. Van bij de start van het project namen ze contact op met Romain Dumas, meervoudig recordhouder op dit traject
Om maar te zeggen dat ze de juiste man voor de job hadden aangesproken, temeer omdat de Fransman nog een van de weinige actieve coureurs is die op alle mogelijke ondergronden uit de voeten kan met de meest uiteenlopende autotypes… De operatie werd in enkele maanden tijd opgezet dankzij een select commando van ingenieurs en mecaniciens. Alles gebeurde onder nauwgezette supervisie van de directeur van Volkswagen Motorsport, onze landgenoot Sven Smeets. In juni 2018 was iedereen er helemaal klaar voor om van start te gaan in deze heuvelklimwedstrijd, die in de loop der jaren een mythische reputatie heeft opgebouwd.
Absoluut record!
Dumas bleef geconcentreerd tot aan de finish. Hij wist dat dit traject, vooral het hogere gedeelte, nauwelijks ruimte laat voor de minste fout. Wanneer hij de finishlijn overschreed, verscheen zijn tijd in grote gele cijfers op het bord: 7’57’’148. Daarmee was de ID.R. de nieuwe recordhouder op Pikes Peak, en deed hij 16 seconden beter dan het vorige record. Het was een triomf voor het merk, dat doorging op zijn elan. In juli 2018 sloeg het team van Volkswagen Motorsport zijn tenten op in het prachtige groene domein van Goodwood, ter gelegenheid van het Festival of Speed. Het weer was niet zo slecht. Wat louter bedoeld was als een demonstratie voor een publiek van gepassioneerde autoliefhebbers, draaide uit op een nieuwe ‘circuitrecord’ voor elektrische voertuigen. Maar de mannen in het blauw waren duidelijk nog niet voldaan. Ze wilden meer. Het was dus tijd om eens goed na te denken over het vervolg van dit mooie programma. Dit raceprototype is een sterk staaltje van technologie en het zou jammer geweest zijn om het al naar het museum van Wolfsburg te verwijzen. Dus werden twee nieuwe uitdagingen bedacht om de teams voor 2019 onder stroom te houden.
De eerste bestond erin om een nieuw ronderecord te vestigen op de verschrikkelijke Nordschleife, de oude noordelijke lus van de Nürburgring, op amper een vijftigtal kilometer van de Belgische grens. Voor deze uitdaging onderging de auto een aantal reële maar amper zichtbare wijzigingen, terwijl ook werd gekozen voor een nieuwe bandenleverancier. De voorbereiding was andermaal zeer nauwgezet. Tijdens de trainingen konden we vaststellen dat Volkswagen Motorsport niets aan het toeval wilde overlaten. Die dag kon Dumas over twee ID.R.’s beschikken om niet te veel tijd te verliezen tussen twee oefenritten. Een volledige laadbeurt neemt immers toch nog enige tijd in beslag. De oefenchrono’s die werden afgeklokt, lieten er geen twijfel over bestaan: het record zou gebroken worden. Het was alleen nog wachten op het juiste moment en de juiste weersomstandigheden.
De Groene Hel blauw gekleurd
Begin juni waren de weergoden Volkswagen Motorsport goed gezind. Het uitgelezen moment om de ID.R. los te laten op de Groene Hel – zoals de Nordschleife ook wel genoemd wordt door de liefhebbers, omwille van het gevaar dat aan dit oude circuit verbonden is. Dumas legde de 20,8 kilometer af in 6’05”336, een nieuw ronderecord voor elektrische voertuigen. Hiermee deed de viervoudige winnaar van de 24 Uren van de Nürburgring 40”564 beter van het vorige record, gevestigd door Peter Dumbreck met een NIO EP9. Met een gemiddelde snelheid van 204,96 km/u heeft de Volkswagen ID.R. zijn efficiëntie aangetoond op een traject dat niets of niemand spaart. De tweede uitdaging die Volkswagen voor 2019 had bedacht, was het record voor de beklimming van de Tianmenberg in China. Maar alvorens de oceanen over te steken had de ID.R. nog wat ‘unfinished business’ af te werken in Goodwood. In het zuiden van Engeland haspelde Dumas, de onverzadigbare recordbreker, het 1,86 kilometer lange traject ditmaal af in amper 39”90. Hiermee was het elektrische raceprototype van 680 pk (500 kW) 1,7 seconde sneller dan het oude record, dat twintig jaar standhield. Het werd in 1999 gevestigd door Nick Heidfeld in een F1 met een verbrandingsmotor van 780 pk (574 kW).
Hierna scheepte het hele team in richting China. De opdracht die daar wachtte, leek complexer, al zou de recordpoging ver van de westerse media plaatsvinden. Weinig informatie voor aankomst, bijna geen trainingsmogelijkheden. Dumas zou zich in de handen moeten spuwen om een goede tijd neer te zetten en niet van de baan te gaan. Het 10,9 kilometer lange traject met 99 bochten was smal en vergde dus enige beheersing. Maar de Fransman is niet snel onder de indruk. In zijn voor de gelegenheid rood gelakte ID.R. klokte hij af in 7’38’’785, de snelste tijd ooit genoteerd op deze heuvelklim. Het lijdt geen twijfel meer: deze ID.R. is wel degelijk dé sportieve ambassadeur van Volkswagens familie van 100% elektrische voertuigen, de ID.-familie.
Download het complete dossier over de Volkswagen ID.3
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!