Hoewel de Duits-Chinese constructeur de Smart #3 in een eigen categorie indeelt, is hij in feite een coupévariant van de Smart #1 en wordt hij dus gepositioneerd tussen het B- en C-segment in. Deze 'tussenpositie' geldt ook voor de styling van het model, die de volledige dimensie van een cross-over aanneemt door verschillende genres door elkaar te haspelen. Hoewel er duidelijke esthetische verschillen zijn tussen beide elektrische modellen, delen de Smart #1 en de #3 alle belangrijke technische kenmerken. De nieuwkomer is iets aerodynamischer en heeft logischerwijs een iets grotere actieradius.
LEES OOK onze test van de Smart #1
Koetswerk en interieur Smart #3
De nieuwe Smart #3 gebruikt dezelfde stylingtaal als de #1, die onlangs het nieuwe tijdperk inluidde van het merk dat nu in gelijke mate eigendom is van Mercedes en Geely. De lijnen zijn vloeiend, maar de volumes zijn geprononceerd en de lichtsignatuur is vergelijkbaar met die van de #1, hoewel de graphics zijn aangepast. De voorsteven onderscheidt zich door koplampen in de vorm van een libellevleugel die zijn verbonden door een lichtstrook. Net daarboven zien we een schelpvormige motorkap, die over de vleugels doorloopt tot aan de wielkasten.
Het profiel is gestroomlijnd, met een licht aflopende daklijn die wordt onderstreept door de doorlopende gebogen boog boven de frameloze zijruiten. Een zwarte sierstrip onder aan de A- en C-stijlen geeft de indruk van een zwevend dak. De achtersteven heeft een hoog openende achterklep en lampen die de vorm van de koplampen herhalen. Het onderste deel van de bumper is gemaakt van zwart plastic, wat de kont iets minder zwaar maakt en meer karakter geeft, met valse luchtuitlaten waarin het achteruitrijlicht is verwerkt.
In het interieur vinden we het meubilair van de Smart #1, met het kleine scherm dat in het dashboard is geplaatst en fungeert als instrumentenpaneel, en het grote centrale scherm van 12,8 duim waarvan de kleine digitale assistent dit keer de vorm heeft van een cheeta in plaats van de vos die in de #1 dienstdoet. Het kleurenaanbod varieert afhankelijk van de gekozen afwerking, maar de sfeer is weelderig, met hoogwaardige, goed geassembleerde materialen.
Afmetingen Smart #3
Met 4.400 mm is de Smart #3 170 mm langer dan de Smart #1, voornamelijk dankzij een verlengde achteroverbouw, terwijl de wielbasis slechts 35 mm langer is. Dit komt zowel de achterpassagiers als de bagageruimte ten goede, die 370 liter bedraagt met de achterbank rechtop (313 liter in de #1). Daarbij komt een 'kleine' kofferbak van ongeveer vijftien liter, waar de oplaadkabel niet in past. Aan de andere kant is de Smart #3 80 mm lager dan de #1, met een dakhoogte van 1.556 mm, wat de aerodynamica en dus de actieradius ten goede komt. Het gewicht verschilt echter nauwelijks: de #3 weegt 1.780 of 1.810 kg voor de versies met één motor, terwijl de Brabus met twee motoren 1.910 kg op de weegschaal zet.
Ontdek het echte rijbereik van de Smart #1
Specificaties en prestaties Smart #3
Technisch gezien maakt de Smart #3 gebruik van hetzelfde platform als de #1, dat gedeeld wordt met de Volvo EX30 en Zeekr X, en wordt aangeboden in twee varianten: één motor en achterwielaandrijving met 272 pk, of twee motoren en vierwielaandrijving met in totaal 428 pk. In alle gevallen gebruikt de Smart #3 een NCM-batterij van 66 kWh in combinatie met een 22 kW-boordlader (driefasige wisselstroom) en kan hij tot 150 kW gelijkstroom opladen. Het duurt minder dan 30 minuten om van 10% naar 80% op te laden. De WLTP-actieradius varieert van 435 tot 455 km voor de versies met één motor, terwijl voor de Smart #3 Brabus een rijbereik van 415 km wordt opgegeven. Voor de 0-100 km/u-oefening claimt de Smart #3 met 1 of 2 motoren respectievelijk 5,8 s en 3,7 s, maar de topsnelheid bedraagt voor alle versies 180 km/u. Ze kunnen allemaal tot 750 kg (ongeremd) of 1.600 kg (geremd) slepen.
LEES OOK onze test van de Smart #1 Brabus
Afwerkingsniveaus Smart #3
Naast twee motorvarianten wordt de Smart #3 aangeboden in vier afwerkingsniveaus. Met één motor en tweewielaandrijving kunnen klanten kiezen uit de afwerkingsniveaus Pro+, Premium of 25th Anniversary Edition. De tweemotorige versie is alleen verkrijgbaar in Brabus-uitvoering. In de Pro+-uitvoering is het dashboard voorzien van een slank scherm van 9,2 dat essentiële informatie weergeeft. De andere drie uitrustingsniveaus krijgen ook een head-updisplay van 10,25 duim op de voorruit. Op het gebied van veiligheid en rijhulpsystemen kunnen alle versies Smart Pilot Assist krijgen, dat een adaptieve cruise control met Stop&Go-functie omvat, een spoorassistent, een dodehoekcontrole en een snelwegassistent met rijstrookwissel en filebeheer, terwijl een parkeerassistent en een 360°-camera standaard zijn. Alleen de Pro+ heeft geen automatische parkeerfunctie en adaptieve koplampen.
De Premium voegt onder andere een warmtepomp, een Beats-audiosysteem, een head-updisplay, speciale velgen, speciale interieurverlichting, een automatische parkeerassistent en verschillende lederen bekledingen toe. De Brabus heeft recht op geventileerde, met alcantara beklede stoelen, wielen van 20 duim en rode remklauwen, terwijl de carrosserie profiteert van bepaalde details die uniek zijn en een sportievere persoonlijkheid toevoegen.
De Smart #3 25th Anniversary Edition heeft voornamelijk de uitrusting van de Premium-versie, maar voegt daar stylingelementen van Brabus aan toe, rode accenten, een wit lederen bekleding, een panoramadak met ledverlichting en sportievere wielen.
De eerste markt die wordt bediend is Duitsland, maar voor België zullen de bestellingen naar verwachting in de eerste helft van 2024 worden geopend, met leveringen die onmiddellijk daarna beginnen. Prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen naar verwachting iets hoger liggen dan die van de Smart #1.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!