De autoconstructeurs zijn niet in topvorm. Dit lijkt te worden bevestigd door de vakbond IG Metall met een schatting van 300.000 jobs die verloren zouden gaan in de gehele metaalindustrie, waar de auto-industrie deel van uitmaakt. Mercedes heeft al een verlies van meer dan een miljard dollar aangekondigd voor het tweede kwartaal van dit jaar. De Volkswagen-groep noteerde in het eerste kwartaal van 2020 een daling van de omzet met 2,6 miljard euro ten opzichte van 2019. Dit tekort zorgt voor een flink banenverlies. Daimler, de groep achter Mercedes, had al een minimum van 15.000 banen geschrapt, net zoals concurrent BMW, dat de komende jaren naar verwachting afscheid zal nemen van tienduizenden werknemers.
Corona, maar niet alleen
De crisis ten gevolge van het coronavirus is niet de enige verantwoordelijke, al deze ontslagen komen ook door de elektrificatie en de digitalisatie van de automarkt. De technologische evoluties zouden minder manuele arbeid nodig hebben. Er moet naast de herlancering van de verkoop namelijk ook geeken worden naar R&D-werk om nieuwe modellen te ontwikkelen. Bovendien moet er worden voldaan aan de Europese vervuilingsnormen en ook dat vraagt zware financiële investeringen. Elektrische auto's hebben het ook moeilijk om op de markt te komen, soms door technische problemen zoals bij de VW ID.3. De reeds bestaande modellen als de Audi E-Tron of de Mercedes EQC zijn duur en verkopen niet erg veel. Het lijkt er dus op dat de Duitse auto-arbeiders zich zorgen moeten beginnen maken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!