Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / 38 miljoen dollar voor een Ferrari

Geschreven door Olivier Duquesne op 16-08-2014

In Monterey in Californië werd een Ferrari 250 GTO Berlinetta uit 1962 tijdens een veiling afgehamerd op meer dan 38 miljoen dollar (28,5 miljoen euro). Nooit eerder werd zoveel betaald voor een collectiewagen.

38.115.000 dollar (28.528.626 euro), dat is het bedrag dat moet worden neergeteld door de hoogste bieder voor een Ferrari 250 GTO 62-63 Berlinetta die werd geveild door Bonhams in Monterey (Verenigde Staten). Dat is een recordbedrag en daarmee wordt de 22,8 miljoen euro geklopt die ooit werd neergeteld voor een Mercedes W196 F1-auto uit 1954 waar Fangio nog mee heeft geracet. De Italiaanse GT-wagen met chassisnummer 3851GT was de negentiende met die naam die is gebouwd. Maar volgens Bonhams is het de zeventiende 'echte' GTO, met een 3.0-V12.

De Ferrari werd afgeleverd op 11 september 1962 en begon zijn carrière met een tweede plaats op de Tour de France Automobile dankzij de Fransen Jo Schlesser en Henri Oreiller. Na een ongeval in 1962 op de autodroom van Linas-Montlhéry, dat Oreiller het leven kostte, werd de auto in Maranello hersteld en verkocht aan Paolo Colombo, een Italiaan. Zijn landgenoot Ernesto Prinoth nam de auto over in 1964 en had er enkele maanden later ook een ongeval mee, maar liet hem herstellen om ermee te gaan racen.

Daarna leidde de 250 GTO Berlinetta een rustiger leven, met toch af en toe een uitstapje naar het circuit, in de handen van verzamelaar Fabrizio Violatti, die de auto in 1965 kocht voor 2,5 miljoen lire (zo'n 25.000 euro naar hedendaagse normen). Hij hield de auto tot zijn overlijden in 2010. Zijn nabestaanden bewaarden de auto daarna samen met zijn andere Ferrari's uit zijn 'Collezione Maranello Rosso' in de mini-staat San Marino.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten