Alvorens te denken aan export naar alle uithoeken van de wereld zal Alpine een sterke en duurzame aanwezigheid in Europa moeten nastreven. Dat is de boodschap van Laurent Rossi, CEO van de Franse constructeur. Alpine heeft aangekondigd dat het behalve aan het wereldkampioenschap Formule 1 ook wil deelnemen aan het WK Endurance en de 24 Uur van Le Mans. Een ambitieus vooruitzicht, waarvoor in de eerste plaats een solide commerciële basis nodig is. Het zal er dus op aankomen het imago van het merk te verzilveren en de nog steeds kwetsbare positie op de Europese markt te versterken, om pas daarna aan uitbreiding in Azië en Amerika te denken.
Elektrificatie en diversificatie
Met slechts 1.200 verkochte Alpine A110's in de eerste helft van 2021 kan niet worden gezegd dat de commerciële resultaten florissant zijn. Om de rol van sportieve speerpunt van de Renault-groep op zich te nemen en de sportieve ambities in de competitie – Formule 1 en Endurance – waar te maken zal Alpine echter een tandje moeten bijsteken en zijn verkoopvolumes aanzienlijk moeten optrekken.
>> Lees ook – Alpine: de 3 elektrische modellen vanaf 2024
Om daarin te slagen rekent Alpine op een uitbreiding van zijn eigen gamma en de lancering van versies die de beroemde 'A' van Renault-modellen dragen, zoals de toekomstige R5 Alpine. Zo komt er naast een vervanger voor de A110, die wordt ontwikkeld in samenwerking met Lotus, ook een Alpine SUV/cross-over. Wat die verschillende modellen gemeen hebben, is dat ze allemaal 100% elektrisch zullen zijn.
"De Verenigde Staten vertegenwoordigen 50% van de sportwagenmarkt. De Renault-groep is er niet aanwezig in de VS en daar zijn goede redenen voor. Ze heeft die markt tot twee keer toe verlaten. We moeten ervoor zorgen dat als we terugkomen, het een succes wordt" (L. Rossi, CEO van Alpine)
Europese prioriteit
Alpine zal zich dus focussen op de Europese markt, onder andere met zijn eerste – elektrische – SUV, die zou worden geproduceerd in Dieppe, in de historische fabriek van het merk. Dat model komt er echter pas in 2024. Een stijging van de verkoop in Europa is volgens Rossi echter een "onmiddellijke prioriteit". Met slechts 1.200 verkochte exemplaren van de A110 in de eerste helft van 2021 zijn de commerciële resultaten van het gereanimeerde merk inderdaad niet schitterend, en viel zelfs te vrezen dat er een einde zou kunnen komen aan het avontuur. Temeer daar die verkoop hoofdzakelijk geconcentreerd is op de Duitse, Britse en Franse markt. Om de inspanning vastere voet aan de grond te krijgen in Europa te versterken gaat Alpine een beroep doen op het dealernetwerk van de Renault-groep, in de hoop dat de komende generatie van elektrische modellen meer succes zal kennen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!