UPDATE Het is officieel, de deal tussen Alpine en Lotus wordt afgeblazen.
Renault is transparant over de toekomstplannen van Alpine. Zodra de rol van de A110 uitgespeeld is, schakelt de Franse sportwagenbouwer over naar een 100% elektrisch gamma. Dan hebben we het over de sportversie van de Renault R5, die de Alpine A290 genoemd zal worden. En over twee sportieve cross-overmodellen.
En dan is er natuurlijk de onvermijdelijke opvolger voor de Alpine A110, die ontwikkeld zou worden in samenwerking met Lotus. Zou, want het lijkt er steeds sterker op dat Renault de Britse sportwagenbouwer liever niet bij die nieuwe A110 wil betrekken. Het eerste elektrische experiment bewijst die onafhankelijkheid.
De geschiedenis herhaalt zich
Omdat het sporttak van Renault intussen over voldoende middelen en interne knowhow beschikt, onder meer dankzij de Formule 1. Ze houden liever geen rekening met een andere partij. Want dat leidt doorgaans tot de compromissen die haaks staan op de puur en onversneden sportwagen die Alpine graag zou bouwen.
Het is niet de eerste keer dat Renault zich uit een partnerschap met een Engelse sportwagenfabrikant worstelt. In 2014 bliezen ze een akkoord met Caterham op en ontwikkelden ze de Alpine A110 in eigen beheer. En met veel succes, want die sportwagen vormde de inleiding van een mooi verhaal.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!