Al enkele maanden is de Amerikaanse automarkt niet langer de grootste van de wereld. Die staat op de tweede plaats na de Chinese markt, die trouwens nog geen teken van verzwakking vertoont. In China zou de verkoop van lichte voertuigen – inclusief bestelwagens – klimmen met 6,4% tot meer dan 26 miljoen exemplaren (1,5 miljoen voertuigen extra) volgens onderzoeksbureau IHS. In de Verenigde Staten is de situatie net het omgekeerde: na jaren van groei stabiliseert de markt en gaat ze zelfs een beetje achteruit. In oktober daalde de autoverkoop in de Verenigde Staten, een daling die bevestigt dat de markt na twee recordjaren vertraagt. General Motors daalt met 1,7% en er wordt in totaal een marktdaling van 6,3% verwacht. Dat lijkt in grote mate toe te schrijven aan de verhuurbedrijven, die 19% minder auto’s kochten. De stijging van 3% bij de particulieren kan het gat niet dichten. FCA en Ford zijn trouwens niet beter bedeeld: de eerste daalt met 10,3%, de tweede met 12%. Intussen zakt Volkswagen met bijna 20%, nog altijd door het dieselschandaal. Zelfs Toyota zakt 8,7%. Honda en Nissan gaan ook achteruit, elk met ongeveer 5%.
Welke modellen zijn populair?
De Amerikaanse markt heeft zijn typische voorkeuren. Hier is niet de Golf maar de grote pick-up heel populair. Na een periode van hoge brandstofkosten – die nu wat lager liggen, onder meer dankzij de lokale productie van schaliegas – zijn de pick-ups helemaal terug. De F-Series, de grote pick-ups van Ford, staan op kop van de verkoop, met meer dan 780.000 verkochte eenheden. Bij de berlines en compactere auto’s gaat de voorkeur uit naar andere constructeurs. Hier treden de Japanners op het voorplan: Toyota met de Camry bij de berlines of Honda met de CR-V bij de compacte SUV’s.
Terugkeer van invoerrechten?
Sinds de resultaten van de verkiezing bekend zijn, zakken de beurskoersen. Ook die van autobedrijven, want investeerders vrezen protectionistische maatregelen van Amerika. Tijdens zijn campagne verkondigde Trump dat hij ernstig overwoog om vrijhandelsakkoorden op te zeggen. Niet alleen met Europa (TTIP), maar ook met Mexico en Canada (NAFTA). Dat zou een terugkeer van de invoerrechten betekenen. De Duitse constructeurs zouden dan niet gespaard worden, want zij investeerden fors in de bouw van Mexicaanse fabrieken. Audi begint bijvoorbeeld met de productie van de nieuwe Q5 in een nieuwe fabriek in San Jose Chiapa. Het probleem is ernstig, want door de veel lagere productiekosten zorgt Mexico voor een grote bevoorrading van auto’s voor de Verenigde Staten, wat op jaarbasis zo’n 52 miljard dollar verlies betekent volgens de Amerikaanse douane.
DOSSIER AMERIKAANSE VERKIEZIINGEN 2016 – Dit interesseert u wellicht ook:
- Video: alles wat je moet weten over de Cadillac One van de president
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!