Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Apple Car bestaat nog niet, maar is toch al populair

Geschreven door Frédéric Kevers op 07-09-2022

Volgens een studie in de VS zou Apple qua aankoopintenties bij consumenten op de derde plaats komen, na Toyota en Honda, terwijl het Amerikaane merk nog geen enkel model heeft voorgesteld.

Het Amerikaanse consultancybureau Strategic Vision onthulde de resultaten van zijn jaarlijkse enquête onder 200.000 nieuwe autobezitters om te bepalen welke constructeurs het populairst zijn bij kopers. De lijst bevatte meer dan 45 merken, waaronder Apple, dat door Strategic Vision werd toegevoegd om de "merkkracht" te beoordelen. De resultaten waren verrassend, aangezien de elektronicagigant op de derde plaats kwam wat koopintenties betreft, na Toyota en Honda, ... ook al biedt het nog geen enkele auto aan.

LEES OOK 'Apple Car komt in 2025'

De kracht van het merkimago

Uit deze studie blijkt dat het merkimago van Apple zo sterk is dat het de onderneming uit Cupertino een uitzonderlijke aantrekkingskracht verleent, zelfs op een gebied waartoe het (nog) niet behoort. Natuurlijk heeft Apple het al jaren over zijn intenties om de auto-industrie in te gaan. Maar ondanks afgebroken, uitgestelde en herwerkte projecten, en uitstel voor het produceren van een auto of alleen een softwareplatform voor autonoom rijden, blijft de Apple Car vandaag een pure fictie.

Toch zei 26% van de ondervraagden in de enquête dat zij zeker zouden overwegen een auto te kopen die door de iPhone-maker is geproduceerd. Alleen Toyota (38%) en Honda (32%) scoorden hoger, terwijl Ford (21%) en Tesla (20%) de top vijf vervolledigden. Sterker nog, Apple komt als beste uit de bus wat merkwaardering en productkwaliteit betreft, met 24% die zegt "ik vind het geweldig". Het laatste verheffende resultaat is dat, volgens het onderzoek, 50% van de Tesla-eigenaars die hebben gereageerd, zeker zouden overwegen om in de toekomst een Apple Car te kopen.

LEES OOK Wie zal de Apple Car produceren?

Apple CarPlay als Trojaans paard?

Zoals bekend zal zal de volgende generatie van Apple CarPlay alle schermen van een voertuig kunnen overnemen en zo het besturings- en weergavesysteem van de constructeur kunnen "verdringen", zowel voor infotainment als voor de meer "praktische" functies van het gebruik van het voertuig: dashboard, airconditioning, enzovoort. Maar bovenal zal deze versie van Apple CarPlay met uitgebreide mogelijkheden het Apple-merk in staat stellen veel nuttige gegevens te verzamelen. Het is geen geheim dat Apple momenteel honderden – zo niet duizenden – programmeurs in dienst heeft om systemen te ontwikkelen die in staat zijn om de batterij-energie van een EV te beheren of om navigatie te ontwikkelen met autonoom rijden als de volgende stap. Het spreekt voor zich dat de exploitatie van de volgende generatie CarPlay de vooruitgang van Apple op dit gebied verder zou versnellen.

Genoeg om te besluiten zelf een auto te produceren – in plaats van alleen maar autonome rijhulpsystemen te leveren – en zo de buitengewone liefdesrelatie te benutten die naar voren komt uit de studie van Strategic Vision? Niets is minder zeker. Tim Cook, CEO van Apple, vertelde onlangs aan de New York Times dat het bedrijf verschillende opties zou overwegen als het gaat om de mogelijkheid om op een dag een Apple Car op de markt te zien, en voegde daaraan toe: “We kijken intern naar zo veel dingen. Vele daarvan zien nooit het daglicht”...

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten