Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Aramco en Geely binnenkort aandeelhouders van Renault?

Geschreven door Frédéric Kevers op 02-09-2022

De Saoedische oliemaatschappij en de Chinese constructeursgroep zouden meerderheidsaandeelhouders kunnen worden in de toekomstige "verbrandingsmotorafdeling" van Renault.

In het kader van zijn reorganisatie heeft Groupe Renault besloten zijn activiteiten "verbrandingsmotoren" en "elektrische auto's" op te splitsen in twee eenheden die respectievelijk "Horse" en "Ampere" worden genoemd. En Luca de Meo stak niet onder stoelen of banken dat Renault op zoek was naar een investeerder-partner voor de eerste. Het ziet ernaar uit dat de Chinese groep Geely en de Saoedi-Arabische oliemaatschappij Aramco op het Franse thermische paard willen wedden. Wat weten we?

>> Lees ook - Renault wil aparte EV-divisie, desnoods zonder de Alliantie

Fondsen uit het Oosten

Onze collega's van Reuters hebben bevestigd dat de twee investeerders waarmee Renault in onderhandeling is, de Chinese autogroep Geely - die onder meer reeds Volvo en Polestar bezit - en de Saoedische oliemaatschappij Aramco - onder meer titelsponsor en partner van de Formule 1 - zijn, die respectievelijk 40% en 20% van het kapitaal van de "Horse"-eenheid willen verwerven, terwijl Renault de resterende 40% behoudt. Deze informatie werd bevestigd door het Franse dagblad Le Monde, dat meestal zeer goed geïnformeerd is. Deze kapitaalronde zou Renault in staat stellen de overgang naar de volledige elektrificatie van zijn gamma en de ontwikkeling van de "Ampère"-eenheid te financieren.

Op het eerste gezicht zou Renault, indien deze geruchten worden bevestigd, de goedkeuring van de Franse staat - een aandeelhouder van 12% in de Renault-groep - nodig hebben om de deal af te ronden. Een "vlaggenschip" van de Franse industrie onder de controle van Chinese en Saoedische fondsen, dat zou gek zijn. Geely profileert zich echter als een belangrijke speler op de Chinese automarkt en is een van de meest actieve groepen op het gebied van elektrificatie. Maar de Chinese onderneming heeft nog steeds een achterstand bij de ontwikkeling van verbrandingsmotoren die voldoen aan de Europese en/of Amerikaanse normen, en een belangrijke aandeelhouder worden van de verbrandingsmotordivisie van Renault zou haar een zekere voet aan de grond geven in Europa. Bovendien zijn Renault en Geely reeds partners voor benzine- en hybridemotoren in Zuid-Korea, terwijl er een partnerschap bestaat tussen Alpine en Lotus, eveneens in handen van Geely, voor de ontwikkeling van elektrische sportmodellen.

Aramco is eenvoudigweg 's werelds meest waardevolle onderneming in termen van marktkapitalisatie, met een geschatte waarde van 2200 miljard dollar. Dit partnerschap met Renault zou de ontwikkeling van synthetische brandstoffen voor verbrandingsmotoren versnellen. Geen van de hoofdrolspelers heeft deze informatie bevestigd, maar ook niet ontkend...

Industriële logica

Ter herinnering: de splitsing in twee eenheden van de Renault-groep zou betekenen dat elke eenheid ongeveer 10.000 werknemers zou tellen. Terwijl de "elektrische" divisie in Frankrijk gevestigd zou blijven, in het noorden van het land met het ElectriCity-complex, zou de "thermische" divisie in het buitenland worden gevestigd met productievestigingen verspreid over Latijns-Amerika, Spanje, Portugal, Roemenië en Turkije.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten