De komende vijf jaar investeert Aston Martin meer dan 2 miljard pond (ongeveer 2,33 miljard euro) in zijn elektrische toekomst. In het Verenigd Koninkrijk wordt de verkoop van nieuwe auto's met een verbrandingsmotor reeds in 2030 verboden, nog eens vijf jaar eerder dan de EV-switch van de EU-landen.
LEES OOK Lucid presenteert nog snellere Air Sapphire: 1.200 pk en 650 km
Aston Martin is dan ook begonnen met de ontwikkeling van een modulair EV-platform dat gebruikt zou kunnen worden door verschillende elektrische auto's, van hardcore sportievelingen tot comfortabele SUV's. En om die ontwikkeling een extra duw in de rug te geven, werkt de Britse constructeur samen met het Amerikaanse Lucid.
Wat met Mercedes?
Dat samenwerkingsakkoord tussen Aston Martin en de Lucid Group heeft geen invloed op de deal met Mercedes. De Duitse constructeur blijft hofleverancier van een heleboel componenten, al zou de samenwerking zich vooral toespitsen op al dan niet hybride verbrandingsmotoren. Wat overigens niet uitsluit dat Aston Martin de elektrische Mercedes EQ-technologie gaat gebruiken voor sommige modellen.
Dankzij Geely, dat sinds kort 17% van de aandelen in handen heeft, profiteert Aston Martin bovendien ook van de Chinese knowhow op het gebied van elektrische auto's. Of hoe een potentieel probleem snel zou kunnen uitgroeien tot een interessante opportuniteit. Het F1-team van Aston Martin, dat momenteel hybride V6-motoren van Mercedes gebruikt, gaat dan weer in zee met Honda.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!