De eerste aanwijzingen dat de Q6 e-Tron gebouwd zou worden, verschenen in oktober. Maar nu werd het bevestigd: de fabriek van Audi Brussels zal de elektrische SUV produceren. Dat model zal in 2018 op de markt komen om rechtstreeks met Tesla te rivaliseren. Die Amerikaanse constructeur wil overigens ook in de omgeving een assemblagelijn openen, bovenop zijn batterijenfabriek in Duitsland. Wat Audi betreft, moet het contract met de site van Vorst op z’n minst tien jaar lopen, dus tot in 2028. De productie van de A1, die op dit moment in Brussel gebouwd wordt, zal verhuizen naar het Spaanse Martorell.
Premier aan het roer
Volgens De Tijd liepen de onderhandelingen met de algemene directie van Audi niet van een leien dakje, in die mate dat zelfs onze overheid er rechtstreeks aan te pas kwam. Twee andere sites zouden eveneens geschikt geweest zijn voor de productie van de Q6 e-Tron, in Hongarije en in Spanje. De keuze viel dan uiteindelijk toch op België. Hiervoor heeft de fabrieksdirecteur van Audi Brussels, Patrick Danau, op de steun van premier Charles Michel kunnen rekenen, die begin 2015 zelfs bij Audi aan de onderhandelingstafel gaan zitten is.
Belastingen
De keuze voor de Audi Brussels-site hing natuurlijk niet alleen af van de kwaliteit van zijn teams. Zo zal het merk met de vier ringen daarnaast ook van verschillende ondersteunende maatregelen kunnen genieten. In de eerste plaats gaat het volgens De Tijd om een daling van de patronale lasten op het brutoloon van 33 naar 25 procent en een indexsprong. Een duwtje in de rug bovenop een verlaging van de lasten op ploegenarbeid, aftrek van maaltijdcheques, aftrek van technologische investeringen en bepaalde vrijstellingen op het vlak van bedrijfsvoorheffing.
Wereldwijd model
De Audi Q6 e-Tron is een elektrische SUV die een rijbereik van 500 kilometer zou moeten hebben. Het gaat om een topmodel. Goed nieuws dus voor de 2.500 arbeiders van Vorst, die er gedurende tien jaar aan zullen kunnen werken. En zeker omdat, naast het bouwen van de wagen, ook de productie van de batterijen lokaal zal gebeuren en Audi ook een ontwikkelingscentrum zal bouwen. Er zullen echter wel minder exemplaren van het model worden gebouwd dan van de A1. Daarentegen is hij wel bedoeld voor een wereldwijde markt. Tot slot zal hij ons land een nieuwe expertise in elektrische auto's brengen. Wie weet vergroot daardoor wel de kans dat ook Tesla voor België zal kiezen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!