De informatie is zondag via het syndicaat CGT bij France Info terechtgekomen: PSA plant volgend jaar 2.133 posten te schrappen in Frankrijk. De term “schrappen van jobs” werd in Le Figaro van maandag formeel door PSA tegengesproken. Het syndicaat stapt er echter niet van af. Maar het is een feit dat de dialectiek “schrappen van jobs” kan worden gecontesteerd. Volgens informatie van de Franse economische pers gaat het niet om een ontslaggolf, maar om vrijwillige vertrekkers of gepensioneerden die niet worden vervangen. Deze maatregelen liggen in het “verlengde” van de radicale maatregelen die in 2013 werden genomen met 17.000 jobs die indertijd werden geschrapt.
Afrekening
Zo zou PSA in 2017 1.025 arbeiders of bedienden willen overtuigen gebruik te maken van een systeem van “veiliggestelde externe mobiliteit op vrijwillige basis” bij een andere werkgever, met de mogelijkheid om later naar PSA terug te keren! 983 seniorvertrekken, een soort van brugpensioen en 125 vertrekken van lange duur doen de afrekening van de 2.133 vermelde posten kloppen. Nochtans zien de cijfers van de Franse autogroep er beter uit met een nettowinst van 1,2 miljard euro. De groep kondigt ook nog aan dat 1.000 nieuwe contracten van onbepaalde duur tegen eind 2019 op de planning staan. PSA wil in 2017 de leerformules, beroepsbekwaamheidscontracten of ook stages voor 2.000 jongeren verderzetten.
Occasiewagens
In de mediastorm rond deze schrapping van banen ging een andere aankondiging een beetje onopgemerkt voorbij. Peugeot heeft Aramisauto.com gekocht. Dit platform is de Franse leider van de online tweedehandsverkoop van wagens. Dankzij deze investering kan PSA ambiëren om een “grote speler” in de verkoop van occasiewagens in Frankrijk, maar ook internationaal, te worden. Deze verwerving is ook een manier voor PSA om zich aan de marktevoluties aan te passen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!