Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Audi gaat in China samenwerken met SAIC (Update)

Geschreven door Frédéric Kevers op 28-07-2023

Nadat het geconfronteerd werd met verschillende vertragingen in de ontwikkeling van het elektrische SSP-platform van Volkswagen, heeft Audi beslist dat het met de Chinese groep SAIC gaat samenwerken voor de ontwikkeling van toekomstige EV’s voor de Chinese markt.

Het elektrische gamma van Audi verbleekt in vergelijking met dat van BMW en Mercedes en het lanceringsschema is ernstig gehinderd door regelmatige vertragingen in de ontwikkeling van het beroemde SSP-platform voor de topmodellen van de Volkswagen-groep. Omdat Audi nieuwe elektrische voertuigen nodig heeft, vooral voor de Chinese markt, zou het mogelijk kunnen beslissen om een platform van een externe leverancier te gebruiken. Op het eerste gezicht ziet het ernaar uit dat dat dan een Chinese fabrikant zou kunnen zijn. Dat zou een flinke klap in het gezicht zijn van de almachtige Duitse industrie.

LEES OOK – Schuift Audi de autonome auto aan de kant?

SSP-platform: wachten op Godot?

De Volkswagen-groep heeft al twee architecturen. Voor compacte modellen is dat het MEB, dat op grote schaal wordt gebruikt door de mainstreammerken – Cupra, Skoda en Volkswagen – maar ook door Audi voor de Q4 en Q5 e-Tron (de laatste enkel voor de Chinese markt), en niet te vergeten door Ford, dat het gebruikt voor de nieuwe elektrische SUV Explorer. En dan is er het PPE, dat vergelijkbaar is met een ‘MEB+’ en een 800-voltarchitectuur biedt en gebruikt wordt door onder andere de Audi e-Tron GT en de Porsche Taycan.

Maar voor de nieuwe topmodellen van Audi, Bentley, Lamborghini en Porsche is het wachten op het SSP-platform. Helaas zijn er talloze vertragingen en problemen geweest bij het ontwerp en de ontwikkeling daarvan, wat de ontwikkeling van broodnodige nieuwe Audi-modellen afremt. Hetzelfde geldt voor Porsche, dat naar verluidt overweegt zijn eigen EV- en softwareplatforms te creëren.

Audi SkySphere Concept

Redding uit China?

Om deze vertragingen goed te maken zou Audi buiten de Volkswagen-groep kunnen kijken en een platform van een concurrent kunnen gebruiken. Op het eerste gezicht lijkt een Chinese piste dan het meest waarschijnlijk, met verschillende serieuze kandidaten. De meest coherente hypothese zou zijn dat de Geely-groep – die Polestar, Lotus, Volvo en Zeekr omvat – het SEA-platform zou leveren, dat als open-source beschikbaar zou moeten zijn. Een andere mogelijkheid is Foxconn, dat zijn eigen platform heeft ontwikkeld voor gebruik door partnerfabrikanten. Maar misschien besluit Audi om met een andere partner samen te werken, aangezien er verschillende kleine constructeurs zijn die gespecialiseerd zijn in elektrische auto's, zoals Lucid en Fisker. Audi zou echter ook kunnen kiezen voor een Chinees platform enkel voor zijn elektrische modellen die in China worden verkocht, om de lancering ervan te versnellen en de productie ervan in China te vergemakkelijken.

Audi heeft al een aantal conceptcars gepresenteerd voor mogelijke toekomstige elektrische topmodellen: de GT SkySphere, de grote berline GrandSphere, de eenvolumer UrbanSphere en recenter de cross-over ActiveSphere die openlijk een toekomstige Allroad-versie aankondigt van de aanstaande Audi A6 e-Tron.

UPDATE

Audi is uiteindelijk gaan aankloppen bij SAIC, de grootste autobouwer van China, om zijn volgende generatie elektrische modellen voor de lokale markt te ontwikkelen. Audi gaat gebruikmaken van SAIC-platformen, en meer specifiek van de platformen die bedoeld zijn voor het premiummerk IM van de Chinese groep.

In het eerste kwartaal van 2023 verkocht Audi slechts 3.000 elektrische auto’s in China, vergeleken met de 21.000 van BMW en de 137.000 van Tesla. Hoewel er al nieuwe modellen gepland staan op basis van het PPE-platform, zoals de Audi Q6 e-Tron, zijn deze uitgesteld vanwege problemen met de softwareontwikkeling.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten