BMW heeft in de nasleep van de Volkswagen-affaire altijd al gezegd dat het niet sjoemelt met de elektronische sturing van zijn dieselmotoren. Vandaag wordt het echter toch van zo’n praktijken beschuldigd door een Duitse milieugroepering, die grondige tests heeft uitgevoerd op een 320d uit 2016.
Tot 7,2 keer meer
Deutsche Umwelthilfe (DUH) is een groep van onafhankelijke wetenschappers die verschillende tests heeft uitgevoerd met een BMW 320d uit 2016. Daarbij overschreed de motor het voorgeschreven plafond van 80 mg stikstof per kilometer. Gemiddeld lag de uitstoot 2,6 keer hoger. En toen de snelheid met slechts 10 procent werd verhoogd, steeg die overschrijding tot 7,2 keer de norm. De organisatie heeft 8 verschillende tests uitgevoerd, telkens op de openbare weg.
Antwoord van BMW
BMW heeft uiteraard bliksemsnel op de beschuldigingen gereageerd, temeer omdat de Duitse regering ze erg ernstig neemt en een onderzoek is gestart. “Wij verwerpen alle beschuldigingen categoriek. De modellen van de BMW Group worden niet gemanipuleerd en dat is bevestigd door tests van overheden overal ter wereld. Wanneer iemand een test bewust op een niet-conforme manier uitvoert om bedrieglijke resultaten te bereiken, dan wijst dat duidelijk op een lastercampagne. Wij zullen ons tegen deze valse beschuldigingen verdedigen op alle manieren die ons ter beschikking staan”, zo verklaarde BMW in een persbericht. Dat lijkt logisch. Vast staat dat er – zoals wij altijd schrijven – een enorm verschil bestaat tussen de uitstootwaarden bij reëel gebruik en die in het laboratorium.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!